این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پرستار و پزشک در رزم، جلد ۱۲، شماره ۴۲، صفحات ۳۰-۳۷

عنوان فارسی بررسی ارتباط کیفیت زندگی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری آجا بر حسب جنسیت(۱۴۰۱)
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی فرآیندی است که طی آن کیفیت زندگی دانشجویان تغییر نموده و بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان تأثیر می‌گذارد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط پیشرفت تحصیلی و کیفیت زندگی دانشجویان دانشکده پرستاری علوم پزشکی آجا انجام شد.

مواد و روش­ها:
در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 136 دانشجوی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آجا در سال 1401 با استفاده از جدول مورگان انتخاب و بر اساس نمونه­گیری مبتنی بر هدف وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل سه بخش اطلاعات جمعیت شناختی دانشجویان، پرسشنامه کیفیت زندگی  SF-36و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی درتاج بود. در نهایت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با در نظر گرفتن سطح معنی‌داری 05/0 توسط نرم‌افزار SPSS-24 با روش‌های آماری توصیفی و استفاده از آزمون­های استنباطی T مستقل و همبستگی پیرسون انجام شد.
یافته ها: 73 دانشجوی خانم (7/53 %) و 63 دانشجوی آقا (3/46%)  در این مطالعه مشارکت داشتند. نمره پیشرفت تحصیلی دانشجویان پسر و دختر به ترتیب 39/142، 05/142 بوده که با یکدیگر تفاوت معناداری ندارند(09/0=P). همچنین در بین مولفه­های کیفیت زندگی، اختلال نقش به خاطر سلامت روحی در مردان و زنان تفاوت معناداری دارد(01/0=P)، به طوری که زنان نمره کمتری را نسبت به مردان کسب کردند.  
بحث و نتیجه­گیری: کیفیت زندگی کلی با عملکرد تحصیلی دانشجویان در حرفه‌های پزشکی و بهداشتی ارتباط مثبت دارد. بنابراین درک بهتر کیفیت زندگی ممکن است باعث بهبود یادگیری در دانشجویان علوم پزشکی و بهداشت شود.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پیشرفت تحصیلی، کیفیت زندگی، دانشجو پرستاری

عنوان انگلیسی Investigating the relationship between the quality of life and the academic progress of Aja nursing school students according to gender (2022)
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction and purpose: Studying in medical sciences is a process during which the quality of life of students changes and affects the academic progress of students. This study was conducted with the aim of investigating the relationship between academic achievement and quality of life of Aja Medical Sciences Nursing Faculty students.
Materials and methods: In this descriptive-analytical study, 136 nursing students of Ajah University of Medical Sciences were selected using Morgan's table and entered the study based on purpose-based sampling. The data collection tool included three sections of students' demographic information, SF-36 quality of life questionnaire and DOrtaj academic achievement questionnaire. Finally, data analysis was done by considering the significance level of 0.05 by SPSS-24 software with descriptive statistical methods and using inferential independent T-tests and Pearson's correlation.
Findings: 73 female students (53.7%) and 63 male students (46.3%) participated in this study. The academic progress scores of male and female students were 142.39 and 142.05, respectively, which are not significantly different from each other (P=0.09). Also, among the components of quality of life, role disorder due to mental health has a significant difference in men and women (P=0.01), so that women got a lower score than men.
Discussion and conclusion: The overall quality of life has a positive relationship with the academic performance of students in medical and health professions. Therefore, a better perception of the quality of life may improve learning in medical and health sciences students
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله academic progress, quality of life, student, nursing

نویسندگان مقاله امیرمحمد زارعی | AmirMohamad Zarei
Tehran, AJA Faculty of nursing
دانشکده پرستاری ارتش

رقیه سیدی | Roghayeh Seyedi
Tehran, AJA Faculty of nursing
دانشکده پرستاری ارتش

یزدان احمدی | Yazdan Ahmadi
Tehran, AJA Faculty of nursing
دانشکده پرستاری ارتش

نسیم بینقی | Nasim Beinaghi
Tehran, AJA Faculty of nursing
دانشکده پرستاری ارتش

امیرحسین پیشگویی | AmirHosein Pishgooei
Tehran, AJA Faculty of nursing
دانشکده پرستاری ارتش

رضا مومن | Reza Momen
Tehran, AJA Faculty of nursing
دانشکده پرستاری ارتش

فائضه بنی یعقوبی | Faezeh Baniyaghoobi
Tehran, AJA Faculty of nursing
دانشکده پرستاری ارتش

سعید قاسمی | saeed ghasemi



نشانی اینترنتی http://npwjm.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4546-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات