این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Recherches en Langue et Litterature Françaises، جلد ۱۸، شماره ۳۳، صفحات ۱۹۱-۲۱۲

عنوان فارسی Apprendre Pour la Traduction : Explorer l’Impact de l’Utilisation de Stratégies d’Apprentissage des Langues sur la Compétence en Traduction
چکیده فارسی مقاله توانش ترجمه همواره ارتباط تنگاتنگی با یادگیری زبان داشته است. راهبردهای یادگیری برای بهبود اثربخشی توانش ترجمه به کار گرفته می‌شوند. با این حال، تأثیر راهبردهای یادگیری در ترجمه تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است.

هدف: این مطالعه به بررسی راهبردهای یادگیری دانشجویانی که زبان فرانسه یاد می‌گیرند، با استفاده از یک پرسشنامه اعتبارسنجی‌شده می‌پردازد.

روش‌شناسی: داده‌ها از 64 یادگیرنده زبان، برای ارزیابی راهبردهای بهبود توانش ترجمه از طریق یک پرسشنامه دارای30 گویه با مقیاس لیکرت 5 امتیازی گرد‌آوری شد. روایی ابزار پژوهش توسط متخصصان و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ واکاوی و تایید گردید.

یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد یادگیرندگان ترجیح می‌دهند از راهبردهای غیرمستقیم بیش از راهبردهای مستقیم و نیز از به ترتیب، از راهبردهای جبرانی، فراشناختی، اجتماعی، شناختی، عاطفی و یاداوری استفاده کنند. یافته‌ها نشان می‌دهد که جنسیت تفاوت‌های معناداری را ایجاد می‌کند، بدین معنا که دانشجویان دختر بیشتر از راهبردهای غیرمستقیم، به خصوص اجتماعی استفاده می‌کنند، اما دانشجویان پسر راهبردهای مستقیم، به ویژه شناختی را ترجیح می‌دهند. سن و مقطع تحصیلی به نظر نمی‌رسد بر به‌کارگیری راهبردهای کلی تأثیر بگذارد، اگرچه تفاوت‌های ظریفی در زیرمجموعه‌های راهبردهای شناختی و اجتماعی در میان یادگیرندگان زبان فرانسه به چشم می‌خورد.

نتیجه‌گیری: نتایج اهمیت در نظر گرفتن تفاوت‌های فردی را برای راهبردهای یادگیری کارآمد، به ویژه در محیط‌های آموزشی گوناگون مشخص می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی یادگیری برای ترجمه: بررسی تأثیر استفاده از راهبردهای یادگیری زبان بر مهارت ترجمه*
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Traduction, Compétence en traduction, Stratégies d&apos,apprentissage, Apprentissage pour la traduction, Modèles du processus, Didactique des langue

نویسندگان مقاله Amirreza VAKILIFARD |
Professeur associé, Maître-assistant, Université internationale Imam Khomeini, Iran.


نشانی اینترنتی https://france.tabrizu.ac.ir/article_17689_de5d293a36b2747b0c96c31f3d37b33d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات