این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم و فناوری دریا، جلد ۸۰، شماره ۸۰، صفحات ۵۱-۶۱

عنوان فارسی ارزیابی کارایی نسبی بنادر کانتینری عمده‌ی منطقه‌ی خاورمیانه با رویکرد ترکیبی DEA-AP
چکیده فارسی مقاله هدف مطالعه‌ی حاضر ارزیابی کارایی نسبی بنادر کانتینری عمده‌ی خاورمیانه و بررسی تغییرات در کارایی تکنیکی موضعی و ماهیت بازدهی نسبت به مقیاس بنادر موردمطالعه برای سال‌های 2011 تا 2013 می‌باشد. در این تحقیق ابتدا با استفاده از مدل BCC خروجی محور، کارایی نسبی بنادر کانتینری عمده منطقه‌ی خاورمیانه ارزیابی گردید و سپس بر اساس نتایج حاصل، بنادر کارا با استفاده از روش اندرسون-پیترسون رتبه‌بندی شدند. بر اساس نتایج مدل BCC خروجی محور و بندر امام خمینی (ره)، کارایی عملیاتی ضعیفی را از خود نشان داده و بنادر بوشهر، جبل علی، خورفکان و اسکندریه، بالاترین ضریب کارایی را به خود اختصاص داده‌اند. در بخش پایانی، پیشنهادایی از جمله قرداد طولانی‌مدت با پورت اپراتورهای با مدیریت قوی، بهینه‌سازی زمان کارکرد یا زمان بیکاری تجهیزات استفاده از سیستم‌های مکانیزه عملیات کانتینری افزایش و بسط ورودی‌ها برای بنادری که تحت بازده به مقیاس افزایشی فعالیت می‌کنند برا کاراتر شدن بنادر ارائه گردیده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Relative Efficiency Analysis of major Container Ports in Middle East using DEA-AP Approach
چکیده انگلیسی مقاله This study aims to benchmark the efficiency of major Container seaports in Middle East and investigate the changes in the pure technical efficiency, and nature of returns to scale using the Data Envelopment Analysis (DEA) method over the period 2011 to 2013. Firstly the Relative Efficiency of Ports are evaluated via one basic model of DEA namely BCC-O. Then ports are ranked based on the achieved results. To ranking ports which had 1 score efficiency, Anderson-peterson method is used. According to the results of this study, port of Imam Khomeini show relatively low operational efficiency and ports of Bushehr, Jebel Ali, Khorfakkan and Alexandria have the highest score of efficiency. In the final section, suggestions are proposed for the existing problems in port efficiency.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آزیتا حاجی زاده |
کارشناسی ارشد دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر،دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر (Khorramshahr marine science and technology university)

سید ناصر سعیدی | seyed naser
استادیار،دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا،دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر (Khorramshahr marine science and technology university)

عامر کعبی |
استادیار،دانشکده مهندسی دریا،دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر (Khorramshahr marine science and technology university)

همایون یوسفی |
- استادیار،دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا،دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر (Khorramshahr marine science and technology university)

مصطفی زارع دوست |
مربی،دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا،دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر (Khorramshahr marine science and technology university)


نشانی اینترنتی http://navy.iranjournals.ir/article_24689_287e58b999e5c83ddcb7c270f34e5157.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/972/article-972-325800.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات