این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانش حقوق عمومی، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۵۳-۸۴

عنوان فارسی درآمدی بر بایسته‌های بودجه فقرزدا
چکیده فارسی مقاله سند بنیادین مالی‌ـ اداری دولت‌، که از آن تحت عنوان بودجه یاد می‌شود، اینک در پرتو مطالعات جدید و مناسبات نوینِ حکمرانی و تنظیم‌گری جایگاهی اساسی و عالی‌رتبه یافته و دیگر کمتر نهاد و خدمت عمومی را می‌توان یافت که در بودجه بازنمایی نشده و احکام و ارقام متناسب خود را نیافته باشد. با این حساب، بودجه می‌تواند نقشی کلیدی و کم‌نظیر در تحقق اهداف دولت‌ها ایفا کند. از جمله این اهداف فقرزدایی است که در آن می‌رود تا علل و عوامل تولید و تقویم و ترویج فقر از چهره جامعه، با نقش‌آفرینی از جانب دولت، زدوده شود. نوشتار پیشاروی به دنبال آن است تا با استمداد از روش فراتحلیل و استفاده از منابع کتابخانه‌‌ای و در پرتو مطالعه‌‌ای میان‌‌رشته‌‌ای قابلیت‌ها و ظرفیت‌های ممکن برای تهیه و تنظیم بودجه‌‌ای فقرزدا را شناسایی کند و با ملاحظه برخی توصیه‌‌ها و تجارب بین‌المللی و همچنین اسناد بالادستی داخلی به تبیین و تحلیل آن بپردازد. یافته‌‌های پژوهش حاکی از آن است که برای نیل به فقرزدایی و بسطِ عدالت از طریق ابزار بودجه و احکام و ارقام آن می‌توان به راهبرد‌هایی نظیر شفافیت بودجه، منطقه‌گرایی و محلی‌سازی، توزیع عادلانه و تقلیل یارانه‌‌های پنهان، هماهن‌گ‌سازی و وحدت‌‌بخشی نهادهای فقرزدا، و ... اشاره کرد. البته هر یک از راهبردهای پرداخته‌شده در پژوهش می‌‌طلبد تا به ‌صورت مجزا و مفصل مورد مطالعه و مداقه مستقل قرار گیرد و از طرفی جهت کاربست این راهبرد‌ها بر نظام‌‌های بودجه‌‌ریزی هر کشوری لازم است جغرافیای سیاسی و اداری دولت‌ها و نظریهه اقتصادی که در نظام حقوقی و مدیریتی آن‌ها جریان دارد مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بودجه، مالیه عمومی، فقرزدایی، عدالت اجتماعی، منطقه‌گرایی، شفافیت، یارانه پنهان،

عنوان انگلیسی A Study of the Poverty Alleviation Budget Requirements
چکیده انگلیسی مقاله The basic financial-administrative document of the government, referred to as the budget, has now found an important and high-ranking position in light of new studies and evolving relationships of governance and regulation. Fewer institutions and public services can be found in the budget without appropriate representation and established rules and figures. In this context, the budget can play a key role in realizing the government's goals. Among these noble aims is poverty alleviation, which involves addressing the causes and factors of production, as well as the promotion of poverty, with the government's involvement. Pesharavi's writing sought to identify the potential capabilities and capacities for preparing and adjusting the poverty alleviation budget by employing a meta-analysis method and utilizing library resources within an interdisciplinary framework. This approach facilitates explanation and analysis. The findings of this research indicate that achieving poverty alleviation and expanding justice through budget tools and their associated rulings and figures requires strategies such as budget transparency, regionalism and localization, fair distribution, and the reduction of hidden subsidies. Additionally, he emphasized the creation and unification of poverty alleviation institutions. Although each of the strategies discussed in the research needs to be studied separately and in detail, it is also essential to consider the political and administrative geography of governments and the economic theories embedded in their legal and management systems when applying these strategies to the budgeting systems of each country.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بودجه, مالیه عمومی, فقرزدایی, عدالت اجتماعی, منطقه‌گرایی, شفافیت, یارانه پنهان

نویسندگان مقاله محمدرضا مرادیان نیری |
دانشجوی کارشناسی‌ارشد حقوق عمومی، دانشکده حقوق، دانشگاه امام صادق (ع)

سید احسان رفیعی علوی |
دانشیار، عضو هیئت علمی گروه فلسفه حقوق، دانشگاه باقرالعلوم (ع)


نشانی اینترنتی http://mag.shora-rc.ir/article_309_75af6bfe91d57c6bc13ee62334e3f263.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات