این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۱۵، شماره ۱۲، صفحات ۱۱۶۱-۱۱۷۲
عنوان فارسی
بررسی میزان گرایش به تفکر انتقادی در اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال ۱۳۹۲
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: تفکر نقادانه تفکری است که جهت رسیدن به یک نتیجه قابلاعتماد، جویای شواهد و مدارک میشود. هدف از انجام این مطالعه، تعیین میزان گرایش به تفکر انتقادی در اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1392 بر اساس سن، جنس، نوع استخدام، رتبه دانشگاهی، فعالیت اجرایی، سابقه تدریس، تعداد واحد و دانشکده محل خدمت بود. مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. پرسشنامه بکاررفته شامل دو بخش بود؛ بخش اول شامل متغیرهای دموگرافیک و بخش دوم آن، پرسشنامه استاندارد سنجش میزان گرایش به تفکر انتقادی ریکتس Critical Thinking Disposition Inventory (CTDI) بود که در اختیار 110 نفر از اعضای هیأت علمی قرار گرفت. از این تعداد، 95 نفر پرسشنامهها را تکمیل کرده و تحویل دادند. سپس دادههای بهدستآمده با کمک شاخصهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آزمونهای آمار استنباطی T-test و ANOVA One-Way مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: بین میانگین نمره تفکر انتقادی در جنس مؤنث (25/11) و مذکر (10/11) تفاوت معنیداری وجود نداشت. بین میانگین نمره خردهمقیاس نوآوری و رتبه دانشگاهی ارتباط معنیداری وجود داشت؛ بهطوریکه رتبه دانشگاهی مربی بیشترین مقدار (37/4) و استادیار کمترین مقدار (09/4) را دارا بودند. همچنین بین میانگین نمره خردهمقیاس نوآوری و دانشکده، ارتباط معناداری دیده شد؛ بهطوریکه بیشترین مقدار (37/4) مربوط به دانشکده پرستاری و مامایی و کمترین مقدار (05/4) مربوط به دانشکده دندانپزشکی بود. نتیجهگیری: میانگین نمره تفکر انتقادی و خردهمقیاسهای آن در اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد. با وجود این، نیاز بیشتر به آموزش این نوع تفکر خصوصاً در اعضای هیأت علمی دانشکده دندانپزشکی به چشم میخورد. واژههای کلیدی: تفکر انتقادی، خلاقیت، بالندگی، تعهد، اعضای هیأت علمی
کلیدواژههای فارسی مقاله
تفکر انتقادی، خلاقیت، بالندگی، تعهد، اعضای هیأت علمی
عنوان انگلیسی
Evaluation of Critical Thinking Disposition in Faculty Members of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2013
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Critical thinking is the type of thinking that follows evidence in order to achieve a reliable result. The present study aimed to assess the critical thinking among faculty members of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2013 on the basis of age, gender, type of employment, academic rank, administrative activities, teaching experiences, number of courses, and type of faculty. Materials and Methods: In this descriptive study, data were collected through a questionnaire consisted of two parts. The first part included demographic variables and the second part was to measure critical thinking based on Ricketts Critical Thinking Disposition Inventory (CTDI).The questionnaire was distributed among 110 faculty members that 95 (86%) of them completed and returned it. Data was analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics including t-test and one way ANOVA. Results: The results highlighted that there was no significant difference between the mean scores of females (11.25) and males (11.10). The mean scores of subscale innovation had a significant relationship with academic ranks in which the instructors had the highest mean score (4.37) and the assistant professors had the lowest mean score (4.09). The mean scores of subscale innovation also had a significant relationship with the type of faculty in which the Nursing and Midwifery school had the highest mean score (4.37), whilst the Dentistry School had the lowest mean score (4.05). Conclusion: Based on our results, the mean score of critical thinking and its subscales are in a relative favorable position in faculty members of Rafsanjan University of Medical Sciences. However, there is a need to teach this type of thinking among faculty members especially dental school faculty members. Key words: Critical thinking, Innovativeness, Maturity, Engagement, Faculty members Funding: There was no fund for this study Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study. How to cite this article: Rafiei R, Zare-Bidaki M, Bakhtar M, Rezaeian M. Evaluation of Critical Thinking Disposition in Faculty Members of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2013. J Rafsanjan Univ Med Sci 2017; 15(12): 1161-72. [Farsi]
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ریحانه رفیعی | r. rafiei
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
محمد زارع بیدکی | m zare bidaki
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
مرضیه باختر | m. bakhtar
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
محسن رضاییان | m. rezaeian
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3017-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/38/article-38-325912.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات