این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آموزش عالی ایران، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بوروکراسی دانشگاهی: مسائل و چالش ها
چکیده فارسی مقاله تاریخ دریافت: 21/08/1391 تاریخ پذیرش: 11/08/1392 چکیده مطالعه حاضر با این هدف انجام شد که نشان دهد تحمیل بوروکراسی به دانشگاه­ها، چرا و چگونه بر عملکرد اعضای هیئت‌علمی و درنتیجه بر حیات و رشد دانشگاه تأثیر می­گذارد. به این منظور تحقیق با روش مروری-تحلیلی، از طریق تحلیل مفاهیم و گزاره­های مرتبط «بازتولید شده» توسط محقق، انجام شد. برای دانشگاه، هدف­های سه­گانه «تجمیع»، «تظاهر»، و «تکثیر» اندیشه­ها، مفهوم­پردازی و کارکرد بوروکراسی در قالب سه مؤلفه «کار» یا «فعالیت»، «خبرگی»، «ساختار»، تحلیل گردید. اصلی­ترین یافته­ها نشان دادند که وقتی مراجع بیرونی به‌منظور برقراری انتظام موردنظر خود در امور دانشگاه مداخله می­کنند، درنتیجه عدم تجانس «خبرگی»با «بوروکراسی تحمیلی»، آفت­هایی پدید می­آیند که در حیات و رشد دانشگاه تأثیر دارد. این آفت­ها عبارت‌اند از: 1) انقطاع بین کار و نیروی کار؛ 2) تغییر در نقشه رشد حرفه­ای عضو هیئت‌علمی؛ 3) ازخودبیگانه شدن؛ 4) تغییر در فرهنگ‌سازمانی؛ 5) تأثیر بر روابط انسانی؛ و 6) تأثیر بر متغیرهای کلیدی مؤثر در رفتار سازمانی عضو هیئت‌علمی. در توضیح ششمین آسیب ناشی از بوروکراسیِ تحمیلی، تبعات مستقیم یا غیرمستقیم آن در رابطه با رفتار و عملکرد اعضای هیئت‌علمی در هفت مورد دسته­بندی شدند: 1) مشارکت؛ 2) تحول­آفرینی؛ 3) کیفیت زندگی کاری؛ 4) خبرگی خنثی؛ 5) اثربخشی؛ 6) رضایت شغلی؛ و 7) خود-انتظام­بخشی. علاوه بر این در روند تحلیل، سه گزاره تبیین و ارائه شد که می­تواند مبنایی برای مطالعه سایر پژوهشگران باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بوروکراسی، خبرگی، عضو هیئت‌علمی، انتظام بیرونی، دانشگاه.

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد رضا آهنچیان | mohammad reza
دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1-51&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/561/article-561-325972.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات