این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
کیمیای هنر
، جلد ۱۳، شماره ۵۱، صفحات ۲۱-۳۸
عنوان فارسی
واکاوی تأثیر بوطیقای ارسطو در آثار نقاشی دورهٔ باروک
چکیده فارسی مقاله
قرن هفدهم، مملو از حوادث و رویدادهای اجتماعی بوده است. در این عصر بزرگ، هنرهای صحنهای، تراژدی و کمدی از نو زاده میشوند. تمایلات انسانمحورِ صاحبنظران قرن هفدهم به پژوهش و مطالعۀ ادبیات و فرهنگ یونانیان، باعث شد توجه تازهای بر
بوطیقا
ی ارسطو شود تا جایی که برخی مؤلفهها و نظرات وی در
بوطیقا
همچون تعریف تراژدی ملاک و معیار نویسندگان، هنرمندان و متفکران قرار گرفت. ردپای این اثرپذیری را میتوان در آثار نقاشی این دوره نیز مشاهده کرد. این مقاله در پی آن است که با واکاوی تأثیر فن شعر ارسطو در دورۀ باروک، اثرپذیری آثار نقاشی این دورۀ تاریخی را از اندیشۀ ارسطو بیان کند و به این سؤال پاسخ دهد که مؤلفههای تأثیرگذار
بوطیقا
ی ارسطو در آثار نقاشی دورۀ باروک کدامند و چگونه میتوان آنها را تبیین کرد؟ در این مقاله، روش تحقیق توصیفی-تحلیلی بوده و جمعآوری اطلاعات با استناد به منابع کتابخانهای و بررسی آثار نقاشی دورۀ باروک بر مبنای آثار ثبت شدۀ نقاشان این دوره، در کتب و منابع موجود، بوده است. برای این منظور، در میان تعداد بسیاری از آثار نقاشی هنرمندان دورۀ باروک و پرهیز از زیادهگویی در مقاله، پنج اثر از پنج هنرمند نقاش (رنی، دِریبرا، روبنس، رامبراند و پوسن) از میان ملیتهای مختلف، با انتخاب تصادفی بر اساس رویکرد پژوهش، توسط نویسندگان مورد تجزیه، تحلیل و بررسی قرار گرفتهاند. نتایج حاصل از این پژوهش بر این مقوله تأکید داشت که
در تمامی آثار نقاشیهای بررسی شده، مضامین به فراخور موضوع اسطورهای، مذهبی، آیینی و یا تاریخی بودند و عنصر مهم کنش یا همان ایدۀ تراژدی ارسطویی در
بوطیقا
ی وی که عبارت از تصویری پرمعنا، پراهمیت و جدی از سرنوشت و تقدیر آدمی است، در این آثار مشهود و قابل توجه است. رنج و درام موجود در آثار به واسطۀ حالات چهرهها و اندازۀ فیگورها بیشتر در تابلوهای بزرگ به تصویر درآمده بودند و نیز نحوۀ بازنمایی و نمایش فیگورها در زمینهای غالباً تیره به همراه نورپردازیهایی از جنس صحنۀ تئاتر، بهراحتی در حافظۀ مخاطب باقی میماند و فرم تراژیک ارسطویی را در ذهن مخاطب متبادر میسازند. در نهایت، این امر، موجب ایجاد کاتارسیس و مشارکت مخاطب میگردند که همانا از اهداف بنیادین
بوطیقا
ی ارسطو است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بوطیقا، ارسطو، قرن، هفدهم، نقاشی، باروک، تراژدی.
عنوان انگلیسی
Analyzing the Influence of Aristotle's Poetics’ impact on the Baroque era and Elucidating his Influence on the Period's Paintings
چکیده انگلیسی مقاله
The seventeenth century witnessed significant social and cultural events. During this remarkable era, the performing arts, tragedy, and comedy experienced a renaissance. Seventeenth-century intellectuals' anthropocentric tendency to study and research Greek literature and culture led to a fresh interest in Aristotle's Poetics. Aristotle's concepts and theories in Poetics, such as his definition of tragedy, became benchmarks for writers, artists, and thinkers. Traces of this influence can be observed in the paintings of the time.
This article aims to examine Aristotle's Poetics’ impact on the Baroque era and elucidate his influence on the period's paintings. It seeks to answer: What elements of Aristotle's Poetics are evident in Baroque paintings, and how can they be explained?
The research method was descriptive-analytical. Data were collected from library sources, and paintings from prominent Baroque artists—Reni, de Ribera, Rubens, Rembrandt, and Poussin—were examined based on records. To avoid prolixity, five works, one from each artist, were randomly selected from the abundant Baroque corpus. The authors analyzed these works according to the stated approach.
The research findings highlighted that all examined paintings depicted mythological, religious, ritualistic, or historical themes, consistent with Aristotle's notion of tragedy in Poetics as a meaningful, significant, and serious portrayal of human fate. Suffering and drama were vividly conveyed through facial expressions and life-sized figures. Figures were often represented against predominantly dark backdrops with theatrical lighting, imprinting Aristotle's tragic form upon the audience's memory and eliciting catharsis and engagement, central aims of Aristotle’s Poetics.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Butiqa, Aristotle, century, 17th, painting, baroque, tragedy.
نویسندگان مقاله
رضا علیپور | Reza Alipour
Islamic Azad university, Abadan Branch
فاطمه سرکاراتی | Fatemeh Sarkarati
Islamic Azad university, Central Tehran Branch
نشانی اینترنتی
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-10561-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات