این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۸۰۱-۸۱۰

عنوان فارسی ارزیابی آموزش بالینی بر اساس مدل کارآموزی شناختی با استفاده از پرسشنامه آموزش بالینی ماستریخت
چکیده فارسی مقاله چکیده
مقدمه: یکی از ارکان اصلی در آموزش دانشجویان پزشکی، آموزش بالینی است. از جمله اصول زیربنایی آموزش بالینی، مدل کارآموزی شناختی است که شامل شش بعد الگو بودن، مربی‌گری، داربست، پیکره-بندی، بازاندیشی و اکتشاف است. هدف از انجام این پژوهش، ارزشیابی آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان براساس مدل کارآموزی شناختی در سال 1401 بود.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی-تحلیلی/ مقطعی، پرسشنامه آموزش بالینی ماستریخت بین ۱۵۰ نفر دانشجوی رشته پزشکی عمومی در مقطع کارآموزی و کارورزی در بخشهای داخلی، جراحی، زنان، کودکان و روانپزشکی توزیع شد و با نرخ پاسخگویی ۷۴٪ توسط ۱۱۲ نفر تکمیل شد.
نتایج: حیطه پیکرهبندی بالاترین امتیاز را در ارزشیابی آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان براساس مدل کارآموزی شناختی از دیدگاه دانشجویان کسب کرد و کمترین امتیاز به حیطه بازاندیشی تعلق گرفت. آموزش بالینی در بخش داخلی بیشترین تطابق را با مدل کارآموزی شناختی داشت.
نتیجه‌گیری: شناخت نقاط قوت و ضعف آموزش بالینی، اولین قدم در جهت بهبود کیفیت آموزش پزشکی می‌باشد. در گامهای بعد، دست‌اندرکاران و برنامه‌ریزان برنامههای توانمندسازی اعضای هیات علمی باید اقدام به طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامههای توانمندسازی آموزشی ویژه اعضای هیات علمی بالینی با هدف ارتقای مهارتهای آموزشی ایشان در محیط آموزش بالینی نمایند.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش پزشکی، اعضای هیأت علمی، بالینی، ارزشیابی

عنوان انگلیسی Evaluation of Clinical Education Based on Cognitive Apprenticeship Model Using Maastricht Clinical Education Questionnaire
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: One of the main aspects of medical students is clinical education. The cognitive apprenticeship model is one of the principles of clinical education and contains six dimensions, including modeling, coaching, scaffolding, articulation, reflection, and exploration. This research aimed to evaluate the clinical education at Kerman University of Medical Sciences based on the cognitive apprenticeship model in 2021.
Method: In this descriptive-analytical cross-sectional research, the Maastricht Clinical Education Questionnaire was separated among 150 students, and with a response rate of 74%, 112 of them completed this.
Results: In the evaluation of the clinical education at Kerman University of Medical Sciences, the score of the articulation domain was higher than others, and the lowest score was given to the reflection domain. Clinical education in the internal medicine department was the most consistent with the cognitive apprenticeship model.
Conclusion: Identifying the strengths and weaknesses of clinical education is the first step toward improving the quality of medical education. In the subsequent steps, the practitioners and planners of the faculty member empowerment programs should design, implement, and evaluate educational empowerment programs for clinical faculty members to improve their academic skills in the clinical education environment.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Medical Education, Clinical, Faculty, Evaluation

نویسندگان مقاله مهلا سلاجقه | Mahla Salajegheh
Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-828-10&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات