این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۸۲۴-۸۳۵

عنوان فارسی ارتباط وضعیت آموزش بالینی با انگیزش تحصیلی دانشجویان مرحله بالینی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد
چکیده فارسی مقاله مقدمه: انگیزش در تحصیل و یادگیری از چالش­های اساسی در آموزش بالینی است. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط وضعیت آموزش بالینی و انگیزش تحصیلی دانشجویان مرحله بالینی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام گرفت.
روش­ها: این مطالعه مقطعی بر روی 198 دانشجوی کارآموز و کارورز رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال تحصیلی 1402-1401 به روش سرشماری انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه بررسی وضعیت آموزش بالینی و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر بود. به منظور توصیف وضعیت آزمودنی­ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) استفاده شد و داده ها از طریق آزمون­های t مستقل، پیرسون و اسپیرمن با نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ها: میانگین نمره وضعیت آموزش بالینی کارآموزان 56/16±51/93 و کارورزان 08/12±12/93 بود. همچنین میانگین نمره انگیزش تحصیلی کارآموزان 30/11 ± 07/102 و کارورزان 54/11 ± 07/100 بود. وضعیت کلی آموزش بالینی با میانگین نمره 31/93 در حد نسبتا متوسط و انگیزش تحصیلی با میانگین 44/11±05/101 درحد بالایی بود و بین وضعیت آموزش بالینی و انگیزش تحصیلی ارتباط معناداری مشاهده شد (0.454 r=).
نتیجه­گیری: با توجه به ضعف در وضعیت آموزش بالینی و همچنین وجود ارتباط مستقیم بین وضعیت آموزش بالینی و انگیزش تحصیلی، پیشنهاد می­گردد مسئولین دانشگاه خصوصا در معاونت آموزشی و معاونت درمان دانشگاه توجه و برنامه­ریزی­های ویژه­ای جهت بهبود وضعیت آموزش بالینی دانشگاه داشته باشند.


 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش بالینی، انگیزش تحصیلی، دانشجویان پزشکی

عنوان انگلیسی The Relationship Between Clinical Education Status and Academic Motivation of Clinical-Stage Medical Students at Gonabad University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Motivation in education and learning are significant challenges in clinical education. This study aimed to determine the relationship between clinical education status and academic motivation among clinical-stage medical students Gonabad University of Medical Sciences.
Method: This cross-sectional study was conducted with 198 medical interns and residents at Gonabad University of Medical Sciences during the academic year 2021-2022 using a census method. Data collection tools included the Clinical Education Status Questionnaire and the Harter Academic Motivation Questionnaire. Descriptive statistics (mean and standard deviation) were used to describe the participants' status, and data were analyzed using independent t-tests, Pearson, and Spearman correlation tests.
Results: The mean score for clinical education status among interns was 51.93 ± 16.56, while for residents, it was 12.93 ± 08.12. The mean score for academic motivation among interns was 102.07 ± 11.30, and for residents, it was 100.07 ± 11.54. Overall, the clinical education status averaged 93.31, indicating a relatively moderate level and Academic motivation averaged 101.05 ± 11.44, indicating a high level, with a significant correlation observed between clinical education status and academic motivation (r = 0.454)  
Conclusion: Given the weakness in the clinical education status, as well as the direct relationship between clinical education status and academic motivation, it is recommended that university officials, particularly in the educational and clinical departments, focus on special attention and planning to improve the clinical education status at the university.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله  Clinical education, Academic motivation, Medical students

نویسندگان مقاله هاشم فلاح | Hashem Fallah
Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
دانشگاه علوم پزشکی کرمان

رقیه ارشاد سرابی | Roghaye Ershad Sarabi
Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
دانشگاه علوم پزشکی کرمان

مهلا سلاجقه | Mahla Salajegheh
Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
دانشگاه علوم پزشکی کرمان

مهدی بصیری مقدم | Mahdi Basiri Moghadam
onabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

مریم حجی پور | Maryam Hajipour
Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
دانشگاه شهید بهشتی


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1436-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات