این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۸۳۶-۸۴۵

عنوان فارسی بررسی رابطه بین نگرش به مدیریت تعارض و سبک‌های مدیریت تعارض در دانشجویان پزشکی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: درک رابطه بین نگرش دانشجویان پزشکی نسبت به مدیریت تعارض و سبک‌های مدیریت تعارض غالب آنها برای بهبود توانایی آن‌ها در مدیریت مؤثر موقعیت‌های چالش‌برانگیز بسیار مهم است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط نگرش دانشجویان پزشکی نسبت به مدیریت تعارض با سبک­های مدیریت تعارض انجام شد.
روش بررسی: این یک مطالعه توصیفی تحلیلی بود که 244 دانشجوی سال اول پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بصورت داوطلبانه و به روش در دسترس در آن مشارکت داشتند. از پرسشنامه نگرش به مدیریت تعارض (CMAQ) و پرسشنامه سبک‌های مدیریت تعارض (DUTCH) به منظور جمع آوری داده ها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل استفاده شد.
نتایج: دانشجویان از دو سبک حل مسئله (18/2±80/15) و مصالحه (23/2±00/15) بیشتر استفاده کردند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین میانگین نمره نگرش به مدیریت تعارض با میانگین نمره سبک مصالحه و حل مساله همبستگی مثبت معناداری وجود دارد (014/0=P و 162/0 =r و 000/0=P و 287/0 =r). همچنین بین میانگین نمره نگرش به مدیریت تعارض با میانگین نمره سبک اجتناب همبستگی منفی معناداری وجود دارد (010/0=P و 170/0- =r). نتایج آزمون t نشان داد در سبک رقابت بین دانشجویان دختر و پسر اختلاف معنی داری وجود دارد (038/0P=).
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد، دانشجویان پزشکی که نگرش مثبت‌تری نسبت به مدیریت تعارض دارند، در موقعیت‌های چالشی بیشتر از سبک‌های حل مسأله و مصالحه استفاده می‌کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک مدیریت تعارض، نگرش، دانشجوی پزشکی

عنوان انگلیسی Investigating the Relationship between Attitude towards Conflict Management and Conflict Management Styles in Medical Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Understanding the relationship between medical students' attitudes towards conflict management and their dominant conflict management styles is crucial for improving their ability to effectively handle challenging situations. This study aimed to determine the relationship between medical students' attitudes towards conflict management and their conflict management styles.
Method: This was a descriptive, analytical study involving 244 first-year general medicine students from Tehran University of Medical Sciences. The Conflict Management Attitude Questionnaire (CMAQ) and the Conflict Management Styles Questionnaire (DUTCH) were used to collect data. Pearson's correlation coefficient and independent t-tests were employed for data analysis.
Results: The results showed that students predominantly used problem-solving (15.80 ± 2.18) and compromising (15.00 ± 2.23) styles. Pearson's correlation analysis revealed a significant positive correlation between the average score of attitudes towards conflict management and the average scores of the compromising and problem-solving styles (P = 0.014, r = 0.162; P = 0.000, r = 0.287, respectively). Additionally, a significant negative correlation was found between the average score of attitudes towards conflict management and the average score of the avoiding style (P = 0.010, r = -0.170). The t-test results indicated a significant difference in the competing style between male and female students (P = 0.038).
Conclusion: Identifying the strengths and weaknesses of clinical education is the first step towards improving the quality of medical education. Then the faculty development programs planners should design, implement and evaluate educational development programs for clinical faculty to improve their educational skills in the clinical education environment.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Conflict Management Style, Attitude, Medical student

نویسندگان مقاله فاطمه محسنی | Fatemeh Mohseni
Gerash University of Medical Sciences, Gerash, Iran
دانشکده علوم پزشکی گراش، گراش، ایران

محبوبه خباز مافی نژاد | Mahboobeh Khabaz Mafinejad
Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

آزاده سیاری فرد | Azadeh Sayarifard
Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

علی نوروزی | Ali Norouzi
Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran
دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1460-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات