این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۳۴۴-۳۵۴
عنوان فارسی
الگوی عوامل فردی و خانوادگی موثر بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان متوسطه مناطق کم-برخوردار: نظریه دادهبنیاد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
تحقیقات نشان میدهد دانشآموزانی که در مناطق کمبرخوردار زندگی میکنند در مقایسه با سایر گروهها موفقیتهای کمتری دارند، در حالیکه موفقیت تحصیلی شاخص اشتغال، رفاه و کاهش حساسیت به فقر است. هدف پژوهش حاضر تبیین الگوی فرایندهای فردی و خانوادگی موثر بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان متوسطه است.
روش ها:
این پژوهش کیفی با استفاده از روش نظریه دادهبنیاد است. نمونه پژوهش حاضر را 49 نفر شامل دانشآموزان متوسطه اول و دوم، معلمان و والدین شهرستان رشتخوار در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند. نمونه مطالعه حاضر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با در نظر گرفتن نقطه اشباع نظری انتخاب شد. دادهها با بهرهگیری از مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از مدل پارادایمی دادهبنیاد استراوس و کربین انجام شد.
یافتهها:
نتایج تحلیل مصاحبهها به استخراج 180 مفهوم، 105 مقوله فرعی و 25 مقوله اصلی انجامید. شرایط
علّی از 6 مقوله اصلی شامل (عبرتآموزی تحصیلی، افتخارآفرینی تحصیلی، تجارب کارآمد تحصیلی، کارکرد فرهنگی خانواده، کارکرد تربیتی خانواده، کارکرد تحصیلی خانواده)، پدیده اصلی از مقوله چشمانداز مثبت تحصیلی، شرایط مداخلهگر از 4 مقوله اصلی (کارکرد ساختاری خانواده، کارکرد عاطفی خانواده، کارکرد ارتباطی خانواده، کارکرد مذهبی خانواده)،
شرایط زمینهای از 4 مقوله اصلی (
معنویت تحصیلی، خلق و خوی تحصیلی، احساس رضامندی، کارکرد خودارتقایی خانواده)، راهبردها از 4 مقوله اصلی (والایش تحصیلی، کنشوری تحصیلی، مهارتهای زندگی تحصیلی،
سماجت تحصیلی) و پیامدها از 6 مقوله اصلی (غلبه بر کلان روایتهای مخرب،
سبک زندگی تحصیلی،
بستر پیشرفت،
مؤانست به موفقیت، برازندگی نقش، خلاقیت تحصیلی) تشکیل شده است.
نتیجهگیری:
دادههای کیفی تحلیل شده نشان میدهد موفقیت برای همه قابل دستیابی است و برای ارتقای موفقیت تحصیلی دانشآموزان با وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین، رشد موفقیتآمیز عوامل فردی و نقشآفرینی کارکردهای خانوادگی حائز اهمیت است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانش آموزان مناطق کم برخوردار، موفقیت تحصیلی، نظریه داده بنیاد
عنوان انگلیسی
The pattern of individual and family factors affecting the academic success of high school students in less-privileged areas: Grounded theory
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
Research shows that students who live in less-privileged areas have less success compared to other groups, while academic success is an indicator of employment, well-being and reducing sensitivity to poverty. The purpose of this research is to explain the pattern of individual and family processes affecting the academic success of high school students.
Methods:
The sample of the present study was composed of 49 people, including first and second high school students, teachers and parents of Roshtkhar city in the academic year of 2021-2022.
The sample of the current study was selected using the purposeful sampling method and considering the theoretical saturation point. The data was collected using a semi-structured interview and its analysis was done using the data paradigm model of the Strauss and Corbin foundation.
Results:
The results of interview analysis led to the extraction of 180 concepts, 105 sub-categories and 25 main categories.
Causal conditions from 6 main categories including (academic lesson learning, academic pride, effective academic experiences, family cultural function, family educational function, family academic function), the main phenomenon of the category of academic positive perspective, intervening conditions from 4 main categories (family structural function, Family affective function, family communication function, family religious function),
contextual conditions of 4 main categories (academic spirituality, academic temperament, feeling of satisfaction, family self-improvement function), action/interaction of 4 main categories (academic sublimation, academic activity, academic life skills, academic persistence) and
consequences
from 6 main categories (overcoming dominant macronarratives, academic lifestyle, progress context, attachment to success, role competence and academic creativity) is formed.
Conclusion:
The qualitative data analyzed show that success is attainable for everyone and to promote the academic success of students with low socio-economic status, the successful development of individual factors and the role of family functions are important.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Students from less-privileged areas, academic success, grounded theory
نویسندگان مقاله
ایمان سیدمحرمی | Iman Seyyedmoharrami
PhD Student in Counseling, Dept. of Education and Counseling Psychology, Faculty of Education Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشجوی دکتری مشاوره، گروه روانشناسیِ مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
حسین کارشکی | Hossein Kareshki
Associate Professor of Educational Psychology, Dept. of Educational and Counseling Psychology, Faculty of Education Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشیار گروه روانشناسیِ مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سیدعلی کیمیایی | Seyed Ali Kimiaei
Associate Professor of Counseling, Dept. of Education and Counseling Psychology, Faculty of Education Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشیار گروه روانشناسیِ مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
مریم بردبار | Maryam Bordbar
Assistant Professor of Educational Psychology, Dept. of Educational and Counseling Psychology, Faculty of Education Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
استادیار گروه روانشناسیِ مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3363-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات