این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۱-۲۷
عنوان فارسی
ابعاد نهادی و ساختاری اقتصاد دانشی نقد کتاب اقتصاد دانشبنیان: مبانی، مفاهیم، روششناسی
چکیده فارسی مقاله
با طرح اقتصاد دانشبنیان بهعنوان شکل جدیدی از الگوی توسعۀ اقتصادی، شاهد انتشار کتب و مقالات پژوهشی بسیاری طی سالهای اخیر در داخل و خارج از ایران بودهایم. یکی از همین آثار، کتاب
اقتصاد دانشبنیان: مبانی، مفاهیم، روششناسی
است که بهتازگی منتشر شده است و مقالۀ حاضر به معرفی و نقد محتوایی آن میپردازد. از نظر محتوایی، با توجه به تاکید نویسندگان بر اهمیت دانش ضمنی و قرار دادنِ آن در کانون بحثها میتوان رویکرد آنها به اقتصاد دانشبنیان را تطوری دانست و همچنین نظر به تاکید بر نهادها برای بسترسازیِ اقتصاد دانشبنیان، چارچوب تحلیلیِ آنها اقتصاد نهادی است. کتاب از جامعیت خوبی برخوردار است، اما بهطور کامل منطبق با عنوان انتخابی که از روششناسی در آن نام برده شده نیست. همچنین، ضمن اتکای نظریهها بر شواهد آماری، اما قدیمی بودن آمارِ ارائهشده، روزآمدسازیِ منابع و گزارشهای مورداستفاده را ضروری میسازد. جای دیدگاههای مختلف به اقتصاد دانشبنیان و بحث دربارۀ پیچیدگیهای حقوق مالکیت دانش نیز در کتاب خالی است. اما در کل، کتاب توانسته است با زبانی روشن و ساده، مبانی و مفاهیم اقتصاد دانشبنیان را به مخاطبان ارائه کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانش، اقتصاد دانشبنیان، فناوری، نهاد، آموزش،
عنوان انگلیسی
Institutional and Structural Dimensions of the Knowledge Economy A Critical Review on the Book Knowledge-based Economy: Fundamentals, Concepts, Methodology
چکیده انگلیسی مقاله
With the introduction of knowledge-based economy as a new form of economic development model, we have witnessed the publication of many books and research papers in recent years. One of these works is the book
Knowledge-Based Economics: Basics, Concepts, Methodology
, which was recently published, and this article introduces and reviews its content. In terms of content, according to the authors' emphasis on the importance of tacit knowledge and placing it in the focus of discussions, their approach to the knowledge-based economy can be considered evolutionary, and also considering the emphasis on institutions for the foundation of the knowledge-based economy, their analytical framework is institutional economics. The book is comprehensive, but it is not completely consistent
with the selected title in which the methodology is mentioned. Also, while the theories rely on statistical evidence, the oldness of the presented statistics makes it necessary to update the sources and reports used. There is no room for different views on the knowledge-based economy and the discussion about the complexities of intellectual property rights in the book. But in general, the book has been able to present the fundamentals and concepts of a knowledge-based economy to the audience in clear and simple language.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دانش, اقتصاد دانشبنیان, فناوری, نهاد, آموزش
نویسندگان مقاله
محمدامیر ریزوندی |
دکتری اقتصاد، پژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایران.
روحاله ابوجعفری |
استادیار سیاستگذاری علم و فناوری، گروه اقتصاد دانشبنیان، پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایران.
محمد عظیمزاده آرانی |
استادیار اقتصاد انرژی، گروه اقتصاد برق و انرژی، پژوهشگاه نیرو، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_9623_26a5a216ac80067f5075f91c403f4f37.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات