این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۳۴، شماره ۳، صفحات ۲۹۷-۳۰۹

عنوان فارسی مولفه‌های اثر بخش دوره مهارت های زندگی: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: مهارت­های زندگی مجموعه­ای از توانایی­هاست که توسط سازمان بهداشت جهانی به منظور ارتقای کیفیت زندگی طراحی و به همه افراد جامعه فراگیری آن را توصیه می­کند. هدف از پژوهش حاضر تعیین و بررسی مولفه­های اثر بخش دوره مهارت­های زندگی است.
روش بررسی: پژوهش پیش رو، پژوهش کیفی و از نوع پدیدار شناسی است. با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف، تعداد 20 نفر از شرکت کنندگان دوره مهارت­های زندگی که معیارهای ورود به مطالعه شامل حداکثر غیبت 2 جلسه در دوره 10 جلسه ای، سن بالای 18 سال و رضایت شخصی جهت شرکت در پژوهش  را دارا بودند انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از مصاحبه  نیمه ساختاریافته و انفرادی تا رسیدن به اشباع  داده­ها صورت گرفت. سپس مصاحبه­های ضبط شده دست نویس شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 
یافته­ها: تحلیل کیفی مصاحبه­ها منجر به استخراج پنج  درون مایه «خودآگاهی  شناختی و هیجانی»، «پویایی گروه»، «قابلیت محتوا در مفهومی و عملیاتی کردن سازه ها و فرآیندها»، «کسب بینش و تغییر ناهشیار» و«شکل گیری شفقت به خود» گردید.
نتیجه­گیری: با توجه به نتایج به دست آمده،  آموزش مهارت­های زندگی به روش مشارکت محور و فعال بر اساس پروتکل منسجم  در بستری از صمیمت ، همدلی و فضای  غیر قضاوتی گروه، منجر به  افزایش خودآگاهی  و  ایجاد انگیزه و باور  تغییر  در افراد می گردد. این امر ضرورت تمرکز آموزش های روانشناختی را به شیوه مشارکت محور و فعال ، بیش از پیش مطرح می­کند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، مهارتهای زندگی، خودآگاهی، پویایی گروه، تحلیلی محتوی، مطالعه کیفی

عنوان انگلیسی Effective components of life skills course: a qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله Background: Life skills are a set of abilities designed by the World Health Organization to promote the quality of life and recommend it to all members of society. This study aimed to determine and evaluate the effective components of the life skills course.
Materials and methods: The present research was a qualitative and of the phenomenology model. Using purposive based sampling method, 20 participants of life skills course were selected who met the studying criteria including the maximum absence of 2 sessions in a 10-session course, age over 18 years, and personal consent to participate in the study. Data were collected using semi-structured and individual open-ended interviews until data saturation was achieved. The recorded interviews were then handwritten and analyzed.
Results: Qualitative analysis of the interviews led to the extraction of five themes: “cognitive and emotional self-awareness,” “group dynamics,” “content capability in conceptualization and operation of structures and processes,” “gaining insight and unconscious change,” and “self-compassion formation.
Conclusion: According to the obtained results, life skills training in a participatory and active method based on a coherent protocol in a context of intimacy, empathy and non-judgmental group atmosphere, leads to increased self-awareness and motivation and belief in the change in individuals. This underscores the need to focus on psychological education in a participatory and active manner.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Life skills, Self-awareness, Group dynamics, Phenomenology, Qualitative study

نویسندگان مقاله مهدی منوچهری | Mehdi Manouchehri
Assistant Professor, PhD of Health Psychology, Tehran Medical Science, Islamic Azad University, Tehran, Iran
استادیار، دکترای روانشناسی سلامت، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

فاطمه خرمیان | Fatemeh Khoramian
Department of Psychology, Faculty Medicine, Tehran Medical Science, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

مهتاب نوروزی | Mahtab Norouzi
Clinical Psychology, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشگاه علوم وتحقیقات، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، تهران، ایران

رقیه قره باغی سرمد | Roghaye Gharabaghi Sarmad
PhD Student of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

سرور عرب پور خانمیرزایی | Soroor Arabpour Khanmirzaei
PhD Student of Psychology, Tonkabon Branch, Islamic Azad University, Tonkabon, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران

مینا فکوری اشکیکی | Mina Fakouri Ashkiki
PhD Student of Health Psychology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1771-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات