این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۳۴، شماره ۳، صفحات ۳۳۶-۳۴۳

عنوان فارسی اثربخشی الگوی آموزش مبتنی بر رویکرد حل مسأله بر اضطراب امتحان دانشجویان پزشکی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی الگوی آموزش مبتنی بر رویکرد حل مسأله بر اضطراب امتحان دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران بود.
روش بررسی: این پژوهش از نوع پژوهش­های شبه آزمایشی و از لحاظ هدف کاربردی  محسوب  می­شود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران به تعداد 5928 نفر بودند که 60 نفر در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. گروه مداخله آموزش مبتنی بر رویکرد حل مسأله را به مدت 10 جلسه دریافت کردند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون (1957) جمع‌آوری شده و با بهره‌گیری از SPSS  نسخه 26 آزمون آماری آنالیزکواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 
یافته­ها: در مرحله پیش آزمون میانگین اضطراب امتحان در بین دو گروه اختلاف معنی‌داری نداشت. مقایسه اضطراب امتحان گروه مداخله نشان داد که تفاوت معنی‌داری در میانگین این متغیر و ابعاد آن بعد از مداخله مشاهده شد (05/0= p). یعنی الگوی آموزش مبتنی بر رویکرد حل مسأله تاثیر معنی داری بر اضطراب امتحان دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران دارد.
نتیجه­گیری: آموزش مبتنی بر رویکرد حل مسأله از جمله عوامل مهمی است که در کاهش اضطراب امتحان دانشجویان نقش دارد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رویکرد حل مسأله، اضطراب امتحان، دانشجویان پزشکی

عنوان انگلیسی The effectiveness of education based on problem solving approach on exam anxiety of medical students of Islamic Azad University, Tehran Medical Sciences Branch
چکیده انگلیسی مقاله Background: The aim of this study was the evaluation of effectiveness of education based on problem solving approach on exam anxiety of medical students of Islamic Azad University, Tehran Medical Sciences Branch.
Materials and methods: This research is quasi-experimental research in terms of applied purpose. The statistical population of this study was all 5928 medical students of Islamic Azad University, Tehran Branch of Medical Sciences, of which 60 were divided into experimental and control groups. The intervention group received training based on a problem-solving approach for 10 sessions. Data were collected using Sarason's exam anxiety (1957) Questionnaire and analyzed using SPSS version 26 by ANCOVA statistical test.
Results: In the pre-test stage, there was no significant difference in the mean test anxiety between the two groups. A significant difference was observed in the mean anxiety score and its dimensions of intervention group after the intervention (p=0.05). It means that the teaching model based on the problem-solving approach has a significant effect on the exam anxiety among medical students of the Islamic Azad University of Tehran Medical Sciences Branch.
Conclusion: Education based on the problem-solving approach is one of the important factors that plays a role in reducing students' exam anxiety.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Problem solving approach, Exam anxiety, Medical students.

نویسندگان مقاله زهری ظفری | Zahra Zafari
PhD Candidate of Curriculum, Sciences and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

قدسی احقر | Ghodsi Ahghar
Professor, Research Institute of Education, Islamic Azad University, Tehran, Iran
استاد پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران

محمد صاحب الزمانی | Mohammad Sahebalzamani
Professor, Department of Management Faculty of Health Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
استاد، گروه مدیریت، دانشکده بهداشت علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1487-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت آموزشی
نوع مقاله منتشر شده نیمه آزمایشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات