این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم پیراپزشکی و توانبخشی، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تاثیر وسایل الکترونیکی بر رشد مهارت های زبانی، شناختی و حرکتی کودکان و نوپایان در مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله هدف:در سال های اخیر سن کودکان استفاده کننده از وسایل دیجیتال و رسانه های تصویری مانند تلویزیون با کاهش همراه است. مواجهه طولانی با این وسایل می تواند بر رشد شناختی، زبانی و مهارت های حرکتی کودکان و نوپایان تاثیرگذار باشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین و تاثیر استفاده از وسایل الکترونیکی بر رشد مهارت های زبانی، شناختی و حرکتی کودکان و نوپایان در مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.روش بررسی:مطالعه حاضر از نوع تحلیلی بود که به صورت مقطعی در طول سال های 1400-1399 در مراکز بهداشت جنوب، شهرری و اسلام شهر دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. جامعه پژوهش در این مطالعه شامل تعداد 306 کودک در گروه های سنی 18 ماه تا 30 ماه بود. تعیین حجم نمونه در این پژوهش با استفاده از روش کرجسی و مورگان به تعداد 169 نفر در 6 گروه سنی، انجام شد. ابزار این پژوهش را پرسشنامه های رشد کودک (ASQ) و فهرست واژگان MacArthur-Bates تشکیل می داد که روایی صوری و محتوی آن تایید گردید. پیش از انجام آزمون های آماری، نرمال بودن داده ها با استفاده از آزمون کولموگراف- اسمیرنوف در سطح خطای 0/05   یافته ها:بین مدت زمان استفاده از وسایل الکترونیکی و مشاهده تلویزیون در گروه های سنی مختلف، تفاوت معنی داری مشاهده نشد. هم چنین بین رشد حرکات ظریف و درشت، رشد ارتباطی و مهارت زبانی و رشد شخصیتی- اجتماعی کودکان و نوپایان در گروه سنی 18 ماهه با استفاده از وسایل الکترونیکی همبستگی معکوس گزارش گردید(0/979-=r و 0/004=P). از سوی دیگر بین گروه های سنی 20، 24، 27 و30 ماه کودکان و نوپایان با مدت زمان اشتغال والدین همبستگی معکوس به دست آمد(0/767-=r و 0/045=P و 0/988=r و 0/002=P و 0/833-=r و 0/031=P). بین میزان تحصیلات والدین با رشد رفتار شخصی، اجتماعی و شناختی و حرکتی کودکان در سنین 27 و 30 ماهگی نیز همبستگی مثبت نشان داده شد(0/767=r و 0/045=P و 0/988=r و 0/002=P و 0/568=r و 0/041=P).نتیجه‌گیری:سه عامل تماشای تلویزیون استفاده از وسایل الکترونیکی، وضعیت اشتغال و میزان تحصیلات والدین بر روی حیطه تکاملی کودکان و نوپایان در گروه های سنی مختلف تاثیرگذار است. لذا محدودیت در زمینه استفاده کودکان و نوپایان بویژه در سنین زیر 24 ماه از این نوع وسایل و حضور والدین در کنار کودکان و نوپایان خود و کاهش مدت زمان اشتغال آن ها و کسب آموزش های به روز و متناسب، بر رشد حرکتی، ذهنی و شناختی کودکان و نوپایان تاثیر به سزایی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله وسایل الکترونیک و دیجیتال، مهارت های زبانی و شناختی و حرکتی، کودکان و نوپایان، والدین، مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران

عنوان انگلیسی Investigating the Impact of Electronic and Digital Devices on the Development of Language Cognitive and Motor Skills of Children and Toddlers: A Case Study in Health Centers of Tehran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Purpose:In the recent years, the age of children and toddlers which use electronical and digital devices, for example televisions, is decreased. As a result, long time exposure to these devices cause impact on cognitive and language and motor skills of children and toddlers leading to concern among their parents. Therefore, this study was aimed to investigate the determination of electronical devices impact on development of language, cognitive and motor skills of children and toddlers in health centers of Tehran University of Medical Sciences.Methods:This research was a cross- section and analytical study conducted in health centers of Tehran University of Medical Sciences at 2020-2021. This research community was 306 children and toddlers between 18 to 30 months old. The research sample was determined by Krejcie & Morgan table based on inclusion criteria’s and random allocation during different days. The research tools of this research were demographic, ASQ questionnaire and McArthore words inventory which their face and content validity and reliability was confirmed. The data analyzed by SPSS software and person regression test.Results:We observed no regression between duration use of television and the other electronic device and the age groups of children and toddlers. Also, there was negative regression showed between motor skills of children and toddlers and their age groups (P=0.004, r=-0.979). Although, the negative regression between 20, 27, and 30 age groups of children and toddlers and duration of parent’s employment, (P=0.031, r=0.833, P=0.002, r=0.988, P=0.045, 0.767) and positive regression between cognitive and motor development of children and toddlers and their parent’s education (P=0.041, r=0.568, P=0.002, r=0.988, P=0.045, r=0.767).Conclusion:As a result, long time exposure to television and digital devices, job status and educational level of parents impressed evolutionary area of their children and toddlers. Therefore it is necessary to create limitation on using these types of devices, and the presence of parents with their children and reducing the duration of their employment and having high education have positive impression on their cognitive mental and motor development.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Digital and electronic devices, Motor and cognitive and language skills, Children and toddlers, parents, Health centers of Tehran University of Medical Sciences

نویسندگان مقاله نرگس فدایی | N Fadaei
Family Medicine, Preventive Medicine and Public Health Research Center, Psychological Health Research Institute, Department of Community and Family Medicine, School of Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشیار مرکز تحقیقات پزشک خانواده، پزشکی پیشگیری و بهداشت عمومی، انستیتو تحقیقات سلامت روان، بخش پزشکی خانواده و جامعه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

هوشنگ دادگر | H Dadgar
Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استادیار گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

آتوسا معین افشار | A Moeinafshar
Departments of Pediatrics, School of Medicine, Ziaian hospital, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استادیار گروه اطفال، دانشکده پزشکی، بیمارستان ضیائیان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

حسین درگاهی | H Dargahi
Department of Health management, Policy and Economics, School of Public Health, Health Information Management Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استاد گروه مدیریت، سیاست گذاری و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

غزال شریغت پناهی | Gh Shariatpanahi
Department of Pediatrics, Faculty of Medicine, Bahrami Hospital, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استادیار گروه اطفال، دانشکده پزشکی، بیمارستان بهرامی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

اکرم عزتی فرد | A Ezzatifard
Department of Health Disaster and Emergencies, School of Management and Medical information, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
دانشجوی دکتری سلامت در بلایا و فوریت ها، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تهران، ایران

حجت ابراهیمی نیک | H Ebrahimi Nik
Department of Radiology, School of Medicine, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استادیار گروه رادیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه ارتش جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jpsr.mums.ac.ir/article_24937.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات