این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۴۴-۵۱
عنوان فارسی
بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی عمومی در رابطه با بکارگیری راهنمای یادگیری در دوره آموزش بالینی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
راهنمای یادگیری ابزاری است که به عنوان نقشه راه به هدایت فراگیران در مسیر آموزش کمک میکند و میتواند تسهیلکننده فرایند یادگیری آنها باشد و همچنین فراهم کننده اطلاعات مفید برای اساتید در جهت دستیابی به نتایج مطلوب یادگیری است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان در رابطه با بکارگیری راهنمای یادگیری در دورههای کارآموزی و کارورزی در فرایند آموزش بالینی دوره پزشکی عمومی انجام شده است.
روش ها:
مطالعه حاضر از نوع تحلیلی- مقطعی است و از سال 1401-1400 در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شده است. در این مطالعه دیدگاه 62 دانشجو در رابطه با بکارگیری راهنمای یادگیری در فرایند آموزش بالینی از طریق پرسشنامه Agarwal (2017) پس از فرآیند روانسنجی بررسی شد. نسبت روایی محتوا (CVR) در همه گویه ها بالاتر از 0/49 بود و شاخص روایی محتوا (CVI) در همه گویه ها بالاتر از 0/79 گزارش شد. جمع آوری داده ها به صورت میدانی انجام شد. داده ها با استفاده آزمون های توصیفی (میانگین، انحراف معیار، درصد فراوانی) و استنباطی (Student T- Test) در نرم افزار
SPSS
نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها:
میانگین سنی افراد شرکت کننده در این مطالعه، 0/71±25/32 سال بود و 33 نفر از آنها (53/2 درصد) زن بودند. میانگین نمره رضایت کلی دانشجویان در دوره کارورزی 0/97±3/55 و در دوره کارآموزی 1/59±3/44 محاسبه شد که بیانگر رضایت قابل قبول کارآموزان و کارورزان از راهنمای یادگیری بود (0/45=P). نتایج نشان داد دیدگاه شرکتکنندگان به تفکیک کاربرد راهنمای یادگیری در دورههای کارآموزی و کارورزی تفاوت معناداری ندارد. بالاترین میانگین نمره در گویهی "آموزنده بودن" (0/69±4/14) گزارش شد.
نتیجه گیری
:
نتایج نشان داد دانشجویان راهنمای یادگیری را ابزاری آموزنده میدانستند و آن را عاملی برای ایجاد انگیزه برای یادگیری از طریق افزایش آگاهی و دانش در رابطه با برنامه آموزشی و فرایند یادگیری قلمداد کردند. بنابراین برنامه ریزی مدون جهت بهکارگیری راهنمای یادگیری با هدف مدیریت یادگیری دانشجویان توصیه می گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، ادراک ، بالینی ، پزشکی، یادگیری
عنوان انگلیسی
Medical Students` perception Regarding Using Study Guides in Clinical Education
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
Study guide is a tool that helps to direct learners on the education path as a road map and can facilitate their learning process. Moreover, it provides useful information for educators to achieve optimal learning outcomes. Therefore, the present study aimed to investigate the students' perception regarding the application of study guides in clerkship and internship courses in the clinical education process at Shahid Sadoughi University of Medical Sciences.
Methods:
This analytical-cross-sectional study was conducted at Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in 2020-2021. In this study, the viewpoints of 62 students regarding the use of study guides in the process of clinical education were investigated through a validated Agarwal's (2017) questionnaire. The content validity ratio (CVR) in all items was higher than 0.49, and the content validity index (CVI) in all items was reported to be higher than 0.79, with no items being omitted from the questionnaire. The required data were collected using the field research method. Data were analyzed using descriptive (mean, standard deviation, and percentage) and inferential tests (Students T-Test) in SPSS software (version 16.0).
Results:
The mean age of participants in this study was 25.32±0.71 years, and 33 participants (53.2%) were female. The mean satisfaction scores of the students from the internship and clerkship courses were calculated as 3.55±0.97 and 3.44±1.59, respectively, indicating the acceptable satisfaction of the externs and interns with the study guide. The results showed that there was no significant difference in the views of the participants regarding the application of the study guide in internship and clerkship courses (P=0.45). The highest mean score was reported in the "instructiveness" item (4.14±0.69).
Conclusion:
The results showed that the students considered the study guide an informative tool and a motivator for creating motivation for learning through increasing awareness and knowledge concerning the educational program and the learning process. Systematic planning is recommended for the use of learning guides to manage students' learning in medical school.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Clinical , Education, Learning, Medical ,Perception
نویسندگان مقاله
شکیبا السادات طباطبایی | Shakiba Sadat Tabatabaee
PhD Candidate in psychology, Kish international Campus, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، پردیس بینالمللی کیش، دانشگاه تهران، تهران، ایران
فاطمه کشمیری | Fatemeh Keshmiri
Department of Medical Education, Education Development Center, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-939-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات