این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱-۸

عنوان فارسی مقایسه قابلیت یادگیری سازمانی از دیدگاه کارکنان پرستاری در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی شیراز
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بیمارستان‌ها ازنظر یادگیری سازمانی در جایگاه ویژه‌ای قرار دارند و پرستاران به‌عنوان یکی از منابع بزرگ دانش سازمانی و از عناصر مهم انتقال دانش در بیمارستان‌ها نقش اصلی در فرآیند یادگیری سازمانی ایفا می‌کنند. این پژوهش باهدف مقایسه قابلیت یادگیری سازمانی از دیدگاه پرستاران در بین بیمارستان‌های دولتی و خصوصی شیراز انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر، مطالعه‌ای توصیفی مقایسه‌ای و مقطعی است. جامعه پژوهش شامل تمامی پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی شیراز در سال 1394 بود. تعداد 297 نفر از کارکنان که حداقل یک سال سابقه کار داشته و تمایل به مشارکت داشتند به روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله ای منظم انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه قابلیت یادگیری سازمانی گومژ و همکاران (2005) در چهار بعد تعهد مدیریت، دید سیستمی، انتقال دانش و فضای باز و آزمایشگری جمع‌آوری شد. روایی این پرسشنامه به روش روایی محتوا و پایایی آن با ضریب آلفای 83/0 در مطالعات قبل تأییدشده بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تی مستقل، آنالیز واریانس و ضریب هم‌بستگی در سطح معناداری 05/0 تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین نمرات یادگیری سازمانی در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی به ترتیب 95/10 ± 90/58، 38/10 ± 82/55 بود و در سطح متوسط ارزیابی شد. ابعاد تعهد مدیریت (001/0 = P) و فضای باز و آزمایش گری (001/0 = P) در کارکنان بیمارستان‌های دولتی به‌طور معناداری بالاتر بود اما در ابعاد انتقال دانش و دید سیستمی اختلاف معنادار نبود (05/0 < P). قابلیت تعهد مدیریت و قابلیت فضای باز و آزمایشگری، به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین میانگین نمره را در بین چهار قابلیت یادگیری سازمانی در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی و درمجموع داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه قابلیت یادگیری سازمانی پرستاران در سطح متوسط بود پیشنهاد می‌گردد مدیران پرستاری با داشتن دید سیستمی و ایجاد فضای باز، و مشارکت دادن پرستاران در تصمیم گیری‌ها، شرایط لازم برای انتقال دانش و یادگیری سازمانی و ارتقا قابلیت‌های یادگیری سازمانی پرستاران مورد مطالعه را فراهم سازند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Comparison of Organizational Learning Capabilities Form the Viewpoint of Nursing Staff Between Public and Private Hospitals of Shiraz
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Organizational learning is the most important method to improve performance in long term. This study aimed to compare learning capability from nursing staff’s viewpoint between public and private hospitals of Shiraz. Methods: The present study was a descriptive and cross-sectional research. The research population consisted of all the nurses working in Shiraz official and private hospitals in 2015, and the research sample was estimated to include 297 people, selected using randomized systematic multi stage random sampling. The data were collected using Gomez organizational learning capability questionnaire in four dimensions, consisting of managerial commitment, system perspective, openness and experimentation, and knowledge transfer and integration. The questionnaire validity by content validity and the reliability with α = 0.81 had been confirmed in the previous researches. Data was analyzed with independent t, ANOVA and correlation tests. Results: The mean score of organizational learning ability was 58.90 ± 10.95 in official and 55.82 ± 10.38 in private hospitals and was evaluated to be in the middle level. The organizational learning ability level was significantly higher in managerial commitment; openness and experimentation in official hospitals staff compared with private hospitals (P = 0.001); however, there was no significant difference in knowledge transfer and integration, and system perspective between the two types of hospitals (P > 0.05). "Managerial commitment "and "openness and experimentation" had the highest and the lowest averages, respectively, in both public and private hospitals as well as overall. Conclusions: Considering that in this study the organizational learning ability in nursing staff was in the average level, it offers that nursing managers improve the conditions for transfer of knowledge and organizational learning capabilities in nurses through building a systemic manner, creating openness in hospitals, and allowing for participation of the nursing staff in decision making.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیده لیلا داوری | s l davari
nursing amp;amp; midwifery faculty, islamic azad university, isfahan khorasgan branch, isfahan, iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، اصفهان خوراسگان ، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)

بهروز رضایی | b rezaei
nursing amp;amp; midwifery facultyis, islamic azad university, falavarjan branch, isfahan, iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، اصفهان خوراسگان ، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1529-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/74/article-74-326564.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده مدیریت پرستاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات