این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۴۲-۴۸
عنوان فارسی
بررسی تاثیر حمایت سازمانی ادراک شده بر رفتارهای شهروندی سازمانی با تاکید بر نقش میانجی رضایت شغلی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: درک حمایتهای سازمانی که منجر به رضایت شغلی و بروز رفتارهای شهروندی سازمانی میشوند، میتواند برای مدیریت پرستاران و بهبود عملکرد آنها و در نتیجه بیمارستانها مثمر ثمر باشد. از اینرو، مطالعه حاضر با هدف بررسی بررسی تأثیر حمایت سازمانی ادراک شده بر رفتارهای شهروندی سازمانی با تاکید بر نقش میانجی رضایت شغلی در بیمارستان حضرت قائم (عج) شهر مشهد انجام شده است. روش کار: مطالعه پیمایشی- علی حاضر بر روی 146 نفر از پرستاران بخشهای آی سی یو بیمارستان حضرت قائم (عج) شهرستان مشهد در سال 1395 انجام شده است. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه ارگان (1990) برای سنجش رفتارهای شهروندی سازمانی و پرسشنامه چانگ (2014) به منظور سنجش حمایت سازمانی ادراک شده و رضایت شغلی که متناسب با حوزه خدمات سلامت تدوین شده است، استفاده گردید. آزمون روایی همگرا برای آنها به ترتیب (54/0، 54/0 و 53/0) و ضریب آلفای کرونباخ برای پایایی نیز به ترتیب (87/0، 72/0 و 72/0) بوده است. دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از آزمونهای توصیفی (نرم افزار SPSS) و همچنین مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی بر واریانس (نرم افزار Smart PLS) مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که حمایت سازمانی ادراک شده تأثیر معنی داری بر رضایت شغلی (75/4 = T، 63/0 = β) و رضایت شغلی اثر معنادار بر رفتارهای شهروندی سازمانی دارد (23/2 = T، 66/0 = β). همچنین حمایت سازمانی ادراک شده بر رفتارهای شهروندی سازمانی اثری مستقیم دارد (56/2 = T،15/0 = β). نتیجه گیری: نتایج نشان میدهد که مدیران پرستاری لازم است با ایجاد بستری حامی پرستاران، به گونهای که این حمایت برای آنها به خوبی ملموس و قابل درک باشد، زمینه رضایت شغلی آنها را فراهم آورند و از این طریق بروز رفتارهای شهروندی سازمانی که ماهیتی اختیاری، داوطلبانه و فرانقش دارند را شاهد باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effect of Perceived Organizational Support on Organizational Citizenship Behaviors with emphasis on the mediating role of Job Satisfaction
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Perceived organizational support, leads to job satisfaction and organizational citizenship behaviors, thus can be used to manage nurses and improve their performance, and thus is useful for hospitals. Therefore, this study aimed at investigating the effect of perceived organizational support on organizational citizenship behaviors with emphasis on the mediating role of job satisfaction at Hazrat Mahdi hospital of Mashhad. Methods: This study was performed on 146 nurses in the ICU of Hazrat Mahdi hospital in Mashhad city during year 2016. To gather the data, the Organ questionnaire (1990) for measuring organizational citizenship behavior and Chang questionnaire (2014) for measuring perceived organizational support and job satisfaction were used. Convergent validity of these tools was, respectively, 0.54, 0.54 and 0.53, and Cronbach's alpha coefficient of reliability, was, respectively, 0.87, 0.72 and 0.72). Data from the questionnaires using descriptive analysis (SPSS software), as well as variance-based structural equation modeling (Smart PLS software) were analyzed. Results: The results showed that perceived organizational support had a significant effect on job satisfaction (β = 0.63 and T = 4.75) and job satisfaction had a significant effect on organizational citizenship behavior (β = 0.66, T = 2.23). Also perceived organizational support had a direct effect on organizational citizenship behavior (β = 0.15 and T = 2.56). Conclusions: Results show that nursing managers need to make an infrastructure that is supportive of nurses so that this support could lead to job satisfaction and in this way organizational citizenship behaviors, which are optional, voluntary and meta functions can be achieved.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
آذر کفاش پور | a kaffashpor
faculty of economics and administrative sciences, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
امیر شجاعیان | a shojaean
faculty of economics and administrative sciences, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
بجنورد- خیابان طالقانی غربی- خیابان کرمانی شمالی- پلاک 322
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
محسن علاقه بند حسینی طوسی | m alaghebandi hosieni toosi
faculty of economics and administrative sciences, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-3754-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/74/article-74-326570.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سایر
نوع مقاله منتشر شده
مدیریت پرستاری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات