این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
دانشنامه حقوق اقتصادی
، جلد ۳۱، شماره ۲۵، صفحات ۱-۲۱
عنوان فارسی
امکان سنجی حمایت از علائم تجاری غیرمتعارف غیربصری دارای معنای ثانویه در نظامهای ایالات متحده و اتحادیهی اروپا
چکیده فارسی مقاله
در دنیای مدرن امروز هر تولیدکنندهای با هدف تسلط هرچه بیشتر بر بازار محصولات خود و حذف یا کمرنگکردن حضور سایر رقبا به دنبال متمایزکردن خود از ایشان است و یکی از این راهها، استفاده از علامت تجاریای است که از علائم سایرین، منحصربفردتر باشد، از اینرو، استفاده از نشانهایی مانند صدا، رایحه، طعم و حس لمس ناشی از محصولات، به عنوان علامت تجاری رو به گسترش است. علائم مذکور که از آنها بهعنوان علائم غیرمتعارف غیربصری یاد میکنند، با این چالش روبرو هستند که آیا از عنصر تمایزبخشی برخوردار هستند و میتوانند منبع خود را به خوبی معرفی کنند؟ واقعیت آن است که چنین علائمی در زمرهی نشانهای عام یا توصیفی طبقهبندی میشوند و امکان بیان آن در قالب اظهارنامههای کلاسیک میسر نیست یا به دشواری امکانپذیر است.
این پژوهش با روش تحلیلی-توصیفی سرانجام نتیجه میگیرد که به طورکلی علائم غیربصری در هر دو نظام(ایالات متحده و اتحادیهی اروپا) با تمسک به وجود معنای ثانویه و اثبات آن براساس شواهد ارائهشده قابلثبت هستند. هرچند در نظام ثبتی آنها تفاوتهایی وجود دارد. ازجملهی این تفاوتها الزامات ثبتی اتحادیهی اروپاست که مانع ثبت علائم رایحه، طعم و لامسه میگردد. درحال حاضر، علیرغم عدم وجود این مانع در ایالات متحده نیز، نمونهی ثبتی موفقی درخصوص علائم طعم و لامسه وجود ندارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تمایزبخشی اکتسابی، معنای ثانویه، علائم غیربصری، علائم غیرقابل رؤیت، علائم غیرمتعارف،
عنوان انگلیسی
Feasibility of Protecting Nonvisual Nonconventional Trademarks with Secondary Meaning in the US and EU Systems
چکیده انگلیسی مقاله
In today`s modern world, every manufacturer aims to dominate the market of their products as much as possible and to eliminate or diminish the presence of other competitors, seeking to distinguish itself from them, and one of these ways is to use a trademark that is more unique than others. Therefore, use of signs such as sound, aroma, taste, and touch from products as trademarks, which are referred to as non-visual non-conventional signs. The mentioned signs which are referred to as unconventional non-visual signs, face the challenge of whether they have a distinguishing element and can introduce their source well. The fact is that such signs are classified as general or descriptive signs and it is not possible or difficult to express them in the form of classic declarations.
This research, with analytical-descriptive method and library approach finally concludes that, in general, non-visual signs in both systems can be registered by insisting on the existence of secondary meaning and proving it based on the evidence provided. However, there are differences in their registration system. Among these differences are the registration requirements of the European :union:, which prevent the registration of aroma, taste and touch signs. Currently, despite the absence of this barrier in the United States, there is no successful registered example of taste and touch marks.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تمایزبخشی اکتسابی, معنای ثانویه, علائم غیربصری, علائم غیرقابل رؤیت, علائم غیرمتعارف
نویسندگان مقاله
زهرا شاکری |
دانشگاه تهران
مریم مهربان پورآذر |
قوه قضائیه قاضی دادگستری
نشانی اینترنتی
https://lawecon.um.ac.ir/article_45399_f08d5c91115350df9ccf0b29810e6f77.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات