این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پوست و زیبایی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۲۲۲-۲۲۹

عنوان فارسی استفاده از محصولات آرایشـی بین دختران دبیرستانی و دانشجوی شهر یزد: بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: یکی از ویژگی‌های زنان و دختران خودآرایی و خودنمایی است که سبب گرایش آن‌ها به انواع آرایش‌ها می‌شود. این پژوهش با هدف تعیین فراوانی مصرف مواد آرایشی بین دختران دبیرستانی و دانشجوی شهر یزد و سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد آنان در این زمینه انجام شد. روش اجرا: این مطالعه‌ی مقطعی روی نمونه‌ای از دختران دبیرستانی و دانشجوی شهر یزد در سال 1394 انجام شد. حجم نمونه‌ی مورد نیاز 400 نفر برآورد شد که به‌صورت نمونه‌گیری آسان در تحقیق وارد شدند. داده‌های موردنیاز در این مطالعه با استفاده از پرسش‌نامه‌ای مشتمل بر چهار بخش اطلاعات دموگرافیک، آگاهی، نگرش و عملکرد در مورد مصرف مواد آرایشی، گردآوری شد. اطلاعات به‌دست‌آمده با استفاده از نسخه‌ی‌ 22 نرم‌افزار IBM SPSS Statistics (IBM Corp., Armonk, NY, USA) و با بهره‌گیری از آزمون آزمون‌های آماری t، تحلیل واریانس (ANOVA) و مربع کای تحلیل شدند. برای توصیفف متغیرهای کمی پیوسته از میانگین±انحراف معیار و برای توصیف متغیرهای اسمی و رتبه‌ای از جداول فراوانی استفاده شد. یافته‌ها: از شرکت‌کنندگان در مطالعه، 8/53% از حداقل یک محصول آرایشی استفاده می‌کردند. میانگین نمره‌ی آگاهی افراد با سن، تحصیلات والدین، شغل والدین و میزان درآمد ماهیانه خانواده ارتباط معنی‌داری داشت (05/0>P). بین میانگین نمره‌ی نگرش با سن، سطح تحصیلات پدر و شغل پدر و مادر ازلحاظ آماری ارتباط معنی‌داری وجود داشت (05/0>P). سن، تحصیلات پدر و مادر و شغل پدر و مادر دارای تأثیر معنی‌داری بر نمره‌ی عملکرد آزمودنی‌ها بودند (05/0>P). افرادی که از مواد آرایشی استفاده نمی‌کردند، نسبت به اثرات استفاده از مواد آرایشی نگرش مناسب‌تری داشتند (01/0=P). تیجه‌گیری: با توجه به شیوع بالای استفاده از مواد آرایشی در بین دختران دانش‌آموز و دانشجوی شهر یزد و نیز پایین‌بودن سطح آگاهی آنان درخصوص اثرات استفاده از این مواد، برنامه‌ریزی و تدوین محتوای آموزشی مناسب و هم‌چنین شیوه‌ی آموزشی متناسب با شرایط هر گروه ضروری به‌نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شیوع، مواد آرایشی، آگاهی، نگرش

عنوان انگلیسی Cosmetics use among female high school and university students in Yazd: A knowledge, attitude and practices study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: One of the most important characteristics of women and girls is their eagerness for showing their beauty, which is commonly achieved by using cosmetics and doing makeup. The aim of this study was to determine the prevalence of cosmetics use among high school and university students girls in Yazd city and to measure their knowledge, attitude and practices. Methods: This cross-sectional study was conducted on 400 female high school and university students in Yazd city in 2016. Data were gathered using a four-part questionnaire, which was designed to collect demographic data of the participants as well as, items needed for assessment of knowledge, attitudes, and practice of the participants about using cosmetics. The collected data were described and analyzed using IBM SPSS Statistics (IBM Corp., Armonk, NY, USA) version 22. Independent t, one-way analysis of variance (ANOVA), and chi square tests were used for statistical analyses. Results: The mean scores of knowledge, attitude and practices of the participants showed that the mean knowledge score of them was related to the age, level of education of parents, parent's occupation and household income (P< 0.05). The mean attitude score of the participants was also related to the age, level of education of parents, and parent's occupation (P< 0.05). The mean practices score of the participants was related to the age, level of education of parents, and parent's occupation as well (P< 0.05). Those who did not use cosmetics, had a more proper attitude towards using cosmetics (P=0.01). Conclusion: This study demonstrated that the use of cosmetics among female high school and university students in Yazd was high. Proper training in appropriate use of the cosmetics is needed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله cosmetics, knowledge, attitude, practice

نویسندگان مقاله محمد ابراهیم زاده اردکانی | mohammad ebrahimzadeh ardakani
department of dermatology, school of medicine, yazd shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
گروه پوست، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

مهرناز رییسی دهکردی | mehrnaz raiszadeh dehkordi
school of medicine, yazd shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

محمدعلی مروتی شریف آباد | mohammad ali morrovati sharifabadi
department of health education, school of public health, yazd shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

حسن رضایی پندری | hassan rezaei pendari
geriatrics health research center, school of public health, yazd shahid sadoughi university of medical sciences campus, shohadayeh gomnam boulvard, yazd, iran
یزد، بلوار شهدای گمنام، پردیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دانشکده ی بهداشت، مرکز تحقیقات سلامت سالمندی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jdc.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-135&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/92/article-92-326601.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات