این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۶۰-۳۱
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر رویکرد هنری دیسیپلین محور بر بهبود شایستگی هیجانی-اجتماعی و سازگاری با مدرسه دانش آموزان دوره ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنیبر رویکرد هنری دیسیپلینمحور بر بهبود شایستگی هیجانی-اجتماعی و سازگاری با مدرسه دانشآموزان دوره ابتدایی شهر تهران بود. روش پژوهش با رویکرد کمّی از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. از میان جامعه آماری تعداد 36 دانشآموز 8 تا 12 ساله به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. بهمنظور همسانسازی آزمودنیها در گروهها، ابتدا مهارتهای اجتماعی آنها با پرسشنامه مهارتهای اجتماعی سنجیده شد و براساس نتایج حاصله، دانشآموزان در دو گروه آزمایش (18 نفر) و کنترل (18 نفر) به شیوه تصادفی جایگماری شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای سازگاری با مدرسه و شایستگی هیجانیـ اجتماعی استفاده شد. آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنیبر رویکرد هنری دیسیپلینمحور بهصورت 21 جلسه 60 دقیقهای به گروه آزمایش ارائه شد. این برنامهی هنری براساس اصول هنری و از ترکیب چندین برنامه موجود تهیه و تدوین شده است. نتایج تحلیلهای کواریانس چندمتغیری و تکمتغیری نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنیبر رویکرد هنری دیسیپلینمحور سبب بهبود شایستگی هیجانی-اجتماعی و ابعاد آن و همچنین سازگاری با مدرسه و خردهمقیاسهای آن در دانشآموزان ابتدایی شده است. براساس این رویکرد مفید، به مدیران آموزشی و معلمان پیشنهاد میشود برای افزایش این ویژگیهای مثبت در کودکان، آموزش مهارتهای اجتماعی با رویکرد هنری دیسیپلینمحور را در برنامهدرسی خود قرار دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رویکرد هنری دیسیپلین محور،سازگاری با مدرسه،شایستگی هیجانی-اجتماعی،مهارت های اجتماعی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رویکرد هنری دیسیپلین محور,سازگاری با مدرسه,شایستگی هیجانی-اجتماعی,مهارت های اجتماعی
نویسندگان مقاله
مینا توکلی ثمرین |
گروه آموزش و پرورش ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
حمیده سادات خادمی |
گروه آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
آمنه عالی |
گروه آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_7616_2bc37ae15895e2383781aa7fc64796d6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات