این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۶۰-۳۱

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر رویکرد هنری دیسیپلین محور بر بهبود شایستگی هیجانی-اجتماعی و سازگاری با مدرسه دانش آموزان دوره ابتدایی
چکیده فارسی مقاله هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارت­های اجتماعی مبتنی‌بر رویکرد هنری دیسیپلین­محور بر بهبود شایستگی هیجانی-اجتماعی و سازگاری با مدرسه دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهر تهران بود. روش پژوهش با رویکرد کمّی از نوع ­آزمایشی با طرح پیش­آزمون­ ـ پس­آزمون با گروه کنترل بود. از میان جامعه آماری تعداد 36 دانش‌آموز 8 تا 12 ساله به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. به‌منظور همسان­سازی آزمودنی­ها در گروه­ها، ابتدا مهارت‌های اجتماعی آن­ها با پرسش‌نامه مهارت‌های اجتماعی سنجیده شد و براساس نتایج حاصله، دانش‌آموزان در دو گروه آزمایش (18 نفر) و کنترل (18 نفر) به شیوه تصادفی جایگماری شدند. برای جمع­آوری داده­های پژوهش از پرسش‌نامه­های سازگاری با مدرسه و شایستگی هیجانی‌ـ اجتماعی استفاده شد. آموزش مهارت­های اجتماعی مبتنی‌بر رویکرد هنری دیسیپلین­محور به‌صورت 21 جلسه­ 60 دقیقه­ای به گروه آزمایش ارائه شد. این برنامه­ی هنری براساس اصول هنری و از ترکیب چندین برنامه موجود تهیه و تدوین شده است. نتایج تحلیل‌های کواریانس چندمتغیری و تک‌متغیری نشان داد که آموزش مهارت­های اجتماعی مبتنی‌بر رویکرد هنری دیسیپلین­محور سبب بهبود شایستگی هیجانی-اجتماعی و ابعاد آن و همچنین سازگاری با مدرسه و خرده‌مقیاس­های آن در دانش‌آموزان ابتدایی شده است. براساس این رویکرد مفید، به مدیران آموزشی و معلمان پیشنهاد می­شود برای افزایش این ویژگی­های مثبت در کودکان، آموزش مهارت­های اجتماعی با رویکرد هنری دیسیپلین­محور را در برنامه­درسی خود قرار دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رویکرد هنری دیسیپلین محور،سازگاری با مدرسه،شایستگی هیجانی-اجتماعی،مهارت های اجتماعی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رویکرد هنری دیسیپلین محور,سازگاری با مدرسه,شایستگی هیجانی-اجتماعی,مهارت های اجتماعی

نویسندگان مقاله مینا توکلی ثمرین |
گروه آموزش و پرورش ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

حمیده سادات خادمی |
گروه آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

آمنه عالی |
گروه آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_7616_2bc37ae15895e2383781aa7fc64796d6.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات