این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱۰۶-۸۳
عنوان فارسی
مطالعه کیفی تغییرات شایستگی اجتماعی دانش آموزان پس از همه گیری کووید-۱۹ (نمونه مورد مطالعه: معلمان شهر مشهد)
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر شناسایی تغییرات شایستگی اجتماعی دانشآموزان پساز همهگیری کووید-19 براساس دیدگاه معلمان بود. پژوهش در چهارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش پساپدیدارشناسی انجام شد. جامعه پژوهش تمامی معلمان شهر مشهد بودند. روش نمونهگیری، هدفمند و از نوع نمونه همگون بود. تعداد 20 نفر از جامعه پژوهش در سال تحصیلی 1401-1400 مورد مصاحبه قرار گرفتند که این تعداد براساس اشباع نظری داده، تعیین گردید. برای حصول اطمینان از روایی پژوهش از راهبردهای بررسی بهوسیله اعضا و بررسی ازطریق اجماع پژوهشگران و بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل محتوای کیفی با روش کریپندورف استفاده گردید. بر مبنای نتایج، معلمان تغییرات شایستگی اجتماعی دانشآموزان را در پنج مضمون «مهارتهای ارتباطی-اجتماعی»، «راهبردهای شناختی»، «مهارتهای رفتاری»، «انگیزش» و «مدیریت هیجانها» مطرح نمودند. شایستگی اجتماعی و مؤلفههای آن متغیری مهم و اساسی در تعلیموتربیت به شمار میآید که انتظار میرود تغییرات آن در دوران پساکرونا مورد توجه قرار گیرد. در پژوهش حاضر این تغییرات در قالب پنج مضمون کلی مطرح گردید. کاربست و توجه به این تغییرات به افزایش آگاهی معلمان و مسئولان مدرسه از تغییرات این سازه مهم در دانشآموزان منجر شده و راه را برای برنامهریزی و طراحی مداخلات مؤثر بر افزایش شایستگیهای اجتماعی دانشآموزان هموارتر خواهد کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تحلیل محتوا،شایستگی اجتماعی،کووید-19،مطالعه کیفی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تحلیل محتوا,شایستگی اجتماعی,کووید-19,مطالعه کیفی
نویسندگان مقاله
آزاده مومنی |
گروه روان شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سعیده طوفانی اصل |
گروه روان شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
حسین کارشکی |
دانشیار گروه روان شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_7618_0dd458f0900c59363e1b0d024bb7c6b4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات