این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱۹۰-۱۶۱
عنوان فارسی
طراحی الگوی توسعه ای نگهداشت و گسترش فرصت های آموزش مجازی : گامی به سوی آموزش هیبریدی در دوره دبستان
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر طراحی و ارائه الگوی توسعهای نگهداشت و گسترش فرصتهای آموزش مجازی در جهت حرکت بهسوی آموزش هیبریدی در دوره دبستان بود. این مطالعه با رویکرد کیفی به روش نظریه برخاسته از دادهها و با روش نمونهگیری هدفمند ازطریق بهکارگیری معیار اشباع نظری دادهها، و با مشارکت مادران و کادر مدرسه و معلمان دانشآموزان دوره دوم دبستان شهر مشهد در سال1400 انجام شد. روش گردآوری دادهها در بخش معلمان با برگزاری گروههای متمرکز و مصاحبههای نیمهساختاریافته و در بخش والدین با برگزاری گروههای متمرکز بوده است. جهت تامین اعتبار، از معیارهای چهارگانه اعتبارپذیری، تاییدپذیری، تکرارپذیری و اثباتپذیری و سهسویهسازی استفاده شد. در مراحل کدگذاری، 833 کد اولیه استخراج و این کدها در قالب 192 مفهوم و 26 خردهمقوله و20 مقوله اصلی در قالب ابعاد ششگانه مدل پارادایمی سازماندهی شدند. در مدل بهدستآمده شش عامل علّی شامل عوامل امکانپذیری، اقتصادی و سرمایهگذاری، نگرشی، فراگیرسازی، اعتدالجویی زیستی و روانی، اعتمادزایی و سه عامل مداخلهگر شامل عوامل حرفهای و مهارتی و سازمانی، عوامل انسانی- ارتباطی و عوامل خانوادگی، عوامل زمینهای شامل عوامل زیرساختی و اقتصادی- اجتماعی شناسایی شدند و در راستای تحقق آموزشهای هیبریدی و توسعه آنها پنج راهبرد توسعه زیرساختی و فناورانه، تربیت معلم هیبریدی، تبحرافزایی در طراحی مدیریت کلاس و آموزشهای هیبریدی، ارتقای سواد فناورانه و رسانهای والدین و دانشآموزان، غنیسازی آموزش هیبریدی با ارتباطات انسانی در مدل خروجی به دست آمد. در نتیجه براساس مدل ارائهشده در این پژوهش جهت حرکت بهسوی آموزش هیبریدی در دوره دبستان باید ضمن در نظر گرفتن عوامل علّی و زمینهای و کنترل عوامل مداخلهگر، با بهکارگیری راهبردهای توسعه آموزش هیبریدی و نگهداشت فرصتها، زمینه ظهور پیامدهای اجرای این راهبردها ایجاد شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش هیبریدی،آموزشمجازی،دورهی دبستان،نظریه برخاسته از دادهها،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش هیبریدی,آموزشمجازی,دورهی دبستان,نظریه برخاسته از دادهها
نویسندگان مقاله
فاطمه کمالی حسین زاده |
گروه روانشناسی. دانشگاه آزاد بجنورد . بجنورد،ایران
محسن اصغری نکاح |
دانشیار گروه روان شناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد. مشهد. ایران
صدیقه کاظمی |
استادیار و عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_7621_0c943250983674ae17a5a1059973e504.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات