این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۲۳۶-۲۱۱

عنوان فارسی بررسی ادراکات استعاری دانش‌آموزان دختر و پسر پایۀ چهارم دربارۀ حل مسائل ریاضی
چکیده فارسی مقاله برای آگاهی از باورهای ریاضی دانش‌آموزان، استفاده از استعاره­ها می­تواند مفید واقع شود زیرا استعاره­ها، دیدگاه­ها و باورهای واقعی افراد را آشکار می­سازند. هدف پژوهش حاضر، بررسی ادارکات استعاری دانش‌آموزان پایۀ چهارم درباره حل مسائل ریاضی است که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شد. جامعه آماری، دانش‌آموزان پایۀ چهارم شهرکرد بود که براساس نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای، 184 پسر و 177 دختر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه محقق‌ساخته‌ای شامل سه­ مسئلۀ انتشاریافتۀ تیمز 2019 بود که در انتهای هر مسئله­، پرسشی دررابطه‌با دیدگاه دانش‌آموزان قرار داشت. برای تجزیه­و­تحلیل داده­ها از آمارهای توصیفی و استنباطی استفاده گردید. با بررسی استعاره­های دانش‌آموزان و دلایلی که بیان کرده بودند، مقوله­های «آسان»، «لذت‌بخش»، «نیازمند تلاش و هوش بالا»، «کاربردی»، «آزاردهنده» و «دشوار» به­دست آمد. هریک از مقوله­ها، بیانگر دیدگاه­های متنوع دانش‌آموزان بودند. برای مثال، برخی از دانش‌آموزان به استعاره­هایی مانند «سفر به شمال» اشاره داشتند که در مقوله «لذت­بخش» جای گرفتند و نشان می‌دهند از حل مسائل ریاضی لذت می­برند. عده­ای نیز استعاره­هایی مانند «کوهنوردی» و «دلفین» را بیان نمودند که در مقوله «نیازمند تلاش و هوش بالا» قرار گرفتند که آشکار می­کنند، حل این مسائل به هوش و تلاش نیاز دارد. استعاره­های دیگری نیز مانند «افتادن در چاه» بیانگر باورهای منفی و ناخوشایند بودن این مسائل برای دانش‌آموزان بود که در مقوله «آزاردهنده» جای گرفتند. نتایج نشان داد که مقوله «دشوار» نسبت به سایر مقوله­ها برای هر مسئله پرتکرارتر بود. همچنین، دانش‌آموزانی که به مقوله­هایی با مفاهیم منفی اشاره داشتند، عموما در حل مسائل، عملکرد ضعیف­تری از خود نشان دادند. نتایج آزمون­ مجذورخی بیانگر عدم‌تفاوت معنی‌دار بین مقوله­های دختران و پسران بود. نتایج این پژوهش می­تواند مورد استفاده برنامه­ریزان آموزشی و معلمان ریاضی قرار گیرد. زیرا آگاهی از باورهای دانش‌آموزان، معلمان ریاضی را در جهت به­کارگیری روش­های کارآمدتر که مبتنی‌بر کاوش و تجربیات دانش‌آموزان هستند، هدایت می­نماید و همین امر موجب تقویت علاقه، انگیزه و باور به سودمند و کاربردی ­بودن حل­ مسئله ریاضی می­گردد. همچنین، به معلمان این امکان را می­دهد که برای اصلاح باورهای منفی دانش‌آموزان تلاش کنند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استعاره‌ها،باورها،باورها دربارۀ حل مسئلۀ ریاضی،دانش‌آموزان پایۀ چهارم،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله استعاره‌ها,باورها,باورها دربارۀ حل مسئلۀ ریاضی,دانش‌آموزان پایۀ چهارم

نویسندگان مقاله نرگس یافتیان |
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

اسماء نکوئی قهفرخی |
گروه ریاضی ، دانشکده علوم، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_7623_35e4de0502b4ed046821341a6816615d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات