این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۲۸۸-۲۶۳
عنوان فارسی
نقش میانجیگری شیفتگی در رابطه ابعاد کمالگرایی با انگیزه تدریس و رضایت شغلی در معلمان دوره ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگری شیفتگی در رابطه ابعاد کمالگرایی با انگیزه تدریس و رضایت شغلی انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان یزد و اشکذر در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند که از میان آنان 374 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تکمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در پژوهش شامل مقیاس کمالگرایی، پرسشنامه انگیزه تدریس معلمان، فرم کوتاه پرسشنامه رضایت شغلی مینهسوتا و فرم کوتاه پرسشنامه شیفتگی بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 26 و AMOS نسخه 24 مورد تجریهوتحلیل توصیفی و استنباطی قرار گرفتند. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشانگر برازش نسبتاً مطلوب مدل بود و نشان داد که شیفتگی رابطه ابعاد کمالگرایی و رضایت شغلی را واسطهگری میکند. همچنین شیفتگی رابطه ابعاد کمالگرایی با انگیزه تدریس را نیز میانجیگری میکند. علاوهبر این، نتایج نشاندهنده ارتباط معنیدار ابعاد کمالگرایی با شیفتگی بود. در مورد رابطه ابعاد کمالگرایی با انگیزه تدریس تنها نگرانیهای کمالگرایانه بهطور منفی و مستقیم انگیزه تدریس را پیشبینی کرد. همچنین ابعاد کمالگرایی نتوانستند بهطور مستقیم و معنیدار رضایت شغلی را پیشبینی کنند. درمجموع این پژوهش به اهمیت نقش میانجیگری تجربه شیفتگی در ارتباط با انگیزه تدریس و رضایت شغلی اشاره میکند و به مسئولان این حوزه توصیه میکند برای افزایش رضایت شغلی و انگیزه تدریس معلمان به شرایط لازم برای تجربه شیفتگی در آنها توجه شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انگیزه تدریس،رضایت شغلی،شیفتگی،کمالگرایی،معلم،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
انگیزه تدریس,رضایت شغلی,شیفتگی,کمالگرایی,معلم
نویسندگان مقاله
فاطمه جعفری ندوشن |
گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، ایران.
مهدی رحیمی |
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه یزد
مریم زارع |
دانشگاه یزد
احمد زندوانیان |
عضو هیات علمی/ دانشگاه یزد
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_7625_39bbecac8d25859c4429e0ea84b2f00f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات