این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱۴، شماره ۴۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
مروری منظم بر موارد کاربست روش مرکز سنجش در آموزش و نتایج حاصل از اجرای آن
چکیده فارسی مقاله
هدف:
مرکز سنجش بهعنوان ابزاری انعطافپذیر و معتبر طی بیش از یک سدهی گذشته برای اهداف مختلفی ازجمله اهداف مدیریتی و نظامی مورداستفاده قرار گرفته است. بهرغم ظرفیت شگرف مراکز سنجش، شناخت کافی در خصوص نحوه و میزان استفاده از این مراکز در حوزه آموزش وجود ندارد؛ لذا این پژوهش باهدف مرور منظم پیشینه موجود درباره کاربست مرکز سنجش در آموزش و نتایج حاصل از آن انجام شده است.
روش پژوهش:
این مقاله، مرور منظمی از پیشینه کاربست مرکز سنجش در آموزش و نتایج حاصل از آن است. بهمنظور انتخاب مقالات مرتبط، پنج پایگاه اطلاعات علمی شاملScienceDirect, SAGE, JSTOR Springer, و ERICمورد جستجو قرار گرفتند. پس از خارج کردن مقالات نامتناسب با هدف پژوهش، مرور کامل بر روی 28 مقاله باقیمانده انجام شد.
یافتهها:
نتایج نشان داد استفاده از مرکز سنجش در آموزش با سه هدف کلی پیشبینی عملکرد، انتخاب و توانمندسازی افراد انجام شده است. همچنین مشخص شد مرکز سنجش در نیل به اهداف خود در غالب پژوهشهای انجامشده، موفق بوده است.
نتیجهگیری:
یافتهها نشان داد مرکز سنجش، ابزاری معتبر و روا برای دستیابی به اهداف پژوهشهایی است که از آن در حیطه آموزش استفاده کرده بودند و میتواند برای سنجش طیف گستردهای از فعالیتهای آموزشی ازجمله پیشبینی عملکرد متقاضیان ورود به دورههای آموزشی یا دانشجویان، انتخاب مدیران آموزشی، انتخاب متقاضیان ورود به دورههای آموزشی یا دانشجویان، توانمندسازی آنها و توانمندسازی و پیشبینی عملکرد مدیران آموزشی مورداستفاده قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مرکز سنجش آموزشی،مرور منظم،پیشبینی،انتخاب،توسعه،
عنوان انگلیسی
A systematic Review on Applications and Results of the Assessment Center Method in Education
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The assessment center (AC) has been used as a flexible and reliable tool for more than a century for various purposes, including managerial and military purposes. Despite the great capacity of AC, there is not enough knowledge about the way and extent of using these centers in the field of education; Therefore, this research has been conducted with the aim of systematic reviewing the existing background on the use of AC in education and the results obtained from it.
Methods:
This article is a systematic review of the history of the use of the AC in education and its results. In order to select relevant articles, five scientific databases including ScienceDirect, SAGE, JSTOR Springer, and ERIC were searched. After removing articles inappropriate to the purpose of the research, a complete review was performed on the remaining 28 articles.
Results:
The results showed that the use of the AC in education has been carried out with three general goals of predicting performance, selecting and developing people in schools and higher education. It was also found that the assessment center has been successful in achieving its goals in most of the conducted researches.
Conclusion:
The findings showed that the assessment center is a reliable and valid tool to achieve the goals of researches that were used in the field of education, and it can be used to assess a wide range of educational activities, including predicting the performance of applicants for admission to Training courses or students, selection of educational managers, selection of applicants for training courses or students, developing them and developing and predicting the performance of educational managers should be used.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مرکز سنجش آموزشی,مرور منظم,پیشبینی,انتخاب,توسعه
نویسندگان مقاله
بهار نورزاد |
دکتری رشته سنجش و اندازه گیری، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
علی مقدم زاده |
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
حمیدرضا یزدانی |
دانشیار، گروه بازرگانی و کسب وکار، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
کیوان صالحی |
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jresearch.sanjesh.org/article_716037_025bd43e339c76bbf679d2b9bf61ca01.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات