این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱۴، شماره ۴۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
اعتبارسنجی پرسشنامه برنامهدرسی پیوندیافته فانگ؛ تعیین پایایی و روایی سازه
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف اصلی تحقیق حاضر اعتبارسنجی پرسشنامه برنامهدرسی پیوندیافته (فانگ، 2017) در سه حوزه علوم پایه، مهندسی و انسانی و اجتماعی دانشگاه کردستان است.
روش پژوهش:
روش پژوهش از نوع کمی و با راهبرد پیمایشی است. جامعه آماری برای این پژوهش کلیه استادان سه دانشکده علوم پایه، علوم مهندسی و علوم انسانی با حجم کل 483 نفر است که 112 نفر بهعنوان نمونه به صورت طبقهای انتخاب شدند. محققان پس از ترجمه نسخه اصلی انگلیسی پرسشنامه توسط دو نفر متخصصِ رشته ترجمه، پس از مشورت با اساتید علوم تربیتی در مورد نسخه نهایی توافق حاصل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار آماری SPSS26 و جهت برازش مدل اندازهگیری از مدل معادلات ساختاری SmartPLS3 نیز استفاده شد.
یافتهها:
نتایج حاصل از مدل نشان داد که چارچوب برنامهدرسی پیوندیافته با هفت عامل اصلی از نظر ارزیابی مدل اندازهگیری که با شاخصهای آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی، روایی همگرا و واگرا اندازهگیری شد مطلوب، مناسب و قوی است؛ همچنین از نظر مدل ساختاری که از طریق شاخصهای Z و R2 ، Q2 اندازهگیری شد نیز چارچوبی قوی داری دارد.
نتیجهگیری:
پرسشنامه برنامهدرسی پیوندیافته ابزاری مناسب برای پژوهشهای ایرانی بافت آموزش عالی میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامهدرسی پیوندیافته،آموزش عالی،اعتبارسنجی،پژوهش،آموزش،
عنوان انگلیسی
Validating Fung’s Connected Curriculum Questionnaire; Assessing Reliability and Construct Validity
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The purpose of the present study was to validate the applicability of the Connected Curriculum Questionnaire (Fung, 2017) across three fields: basic sciences, engineering, humanities, and social sciences at the University of Kurdistan.
Methods
:
To achieve this objective, the main questionnaire in English was translated by two experts in the field of translation, and it was subsequently evaluated by two experts in the field of education. Then, a consensus was reached on the final version. The research method employed in this study was survey research. The statistical population comprised all 483 faculty members from three faculties of science, engineering, and humanities and social sciences. A stratified sample of 112 faculty members was selected. To analyze the data, SPSS 26 was employed, and to fit the measurement model, the SmartPLS 3 was utilized.
Results:
The results indicated that the Connected Curriculum Framework, with its seven dimensions, is robust, appropriate, and highly effective when assessing the measurement model, as evidenced by Cronbach's alpha, composite reliability, convergent and divergent validity indices. Moreover, the measurement model demonstrates a robust structure, as indicated by the Z, R2, and Q2 indices.
Conclusion:
It can be inferred that the Connected Curriculum Questionnaire serves as a valuable tool for research in the Iranian higher education context.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
برنامهدرسی پیوندیافته,آموزش عالی,اعتبارسنجی,پژوهش,آموزش
نویسندگان مقاله
عبدالله عزیزی |
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسا نی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ا یران .
جمال سلیمی |
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسا نی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ا یران .
نشانی اینترنتی
https://jresearch.sanjesh.org/article_716039_f9663c1b4db2fdb1a5a7b9d10005de94.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات