این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱۴، شماره ۴۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی دیدگاههای معلمان در رابطه با ارزشیابی توصیفی: شناسایی چالشها و راهکارها
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف پژوهش حاضر شناسایی ضعفها، چالشها، و راهکارهای بهبود فرایند اجرای ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان مدارس ابتدایی انجام شده است.
روش پژوهش:
در این پژوهش، رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمونی استفاده شد و برای گردآوری اطلاعات نیز مصاحبه نیمهساختاریافته بهکار رفت. مشارکتکنندگان پژوهش 25 نفر از معلمان ابتدایی شهرستان طارم در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که بر اساس اشباع نظری، و با روش نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی انتخاب شدند. بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوریشده از تکنیکهای تحلیل مضمونی همچون دستهبندی اطلاعات، کدگذاری، استخراج و ترکیب مضامین استفاده شد.
یافتهها:
براساس یافتههای پژوهش در رابطه با چالشهای ارزشیابی توصیفی، 9 مضون اصلی؛ شامل رویکرد سهلانگارانه نسبت به ارزشیابی، حذف رقابت سازنده، ازدحام کلاسهای درسی، عدمتغییر در نگرش معلمان، توجیه نبودن والدین ، کاهش انگیزه دانشآموزان برتر، عدم تناسب بین محتوا و رویکرد ارزشیابی، ابهام در معیارهای ارزشیابی پایانی، و تغییر نامطلوب شرایط تکرار پایه شناسایی شد. همچنین در رابطه با راهکارهای بهبود ارزشیابی توصیفی 6 مضمون اصلی شامل افزایش طیفهای امتیازدهی، بهرهگیری از رویکرد کمی در ارزشیابی پایانی، متناسبسازی محتوا ، کاهش ازدحام کلاسها، آموزش مستمر معلمان و تنوع در رویکرد ارزشیابی توصیفی برای پایههای مختلف تحصیلی شناسایی شد.
نتیجهگیری:
ارزشیابی توصیفی هم از نظر فراهم نمودن شرایط مورد نیاز و هم از لحاظ اجرا با چالشها و مشکلاتی مواجه است که اثربخشی آن را بهطور قابلملاحظهای تحت تاثیر قرار داده است و رفع نمودن این چالشها از طریق راهکارهای دقیق و کارآمد ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزشیابی تحصیلی،ارزشیابی توصیفی،مدارس،معلمان،
عنوان انگلیسی
Investigating Teachers'''' Views on Descriptive Evaluation: Identifying Challenges and Solutions
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
This study was conducted with the aim of identifying challenges, and ways to improve the process of descriptive evaluation from the perspective of elementary school teachers.
Methods:
qualitative approach and thematic analysis method were used. A semi-structured interview was used to collect information. The participants were 25 elementary school teachers of Tarom city in the academic year of 1402-1401, who were selected based on theoretical saturation, and with the purposeful sampling method. In order to analyze the collected data, thematic analysis techniques such as coding, extracting and combining themes were used.
Results:
In relation to the challenges of descriptive evaluation, 9 main topics including including a negligent approach to evaluation, elimination of constructive competition, overcrowding of classrooms, lack of change in teachers'' attitudes, parents'' lack of justification, reduction of motivation of top students, lack of fit between content and evaluation approach, ambiguity in final evaluation criteria, and an adverse change in baseline replication conditions was detected. Also, in relation to the ways to improve descriptive evaluation, there are 6 main themes, including increasing scoring ranges, using a quantitative approach in final evaluation, tailoring content, reducing classroom congestion, continuous teacher training, and diversity in the descriptive evaluation approach for elementary. Different academics were identified.
Conclusion:
Descriptive evaluation is faced with challenges both in providing prerequisites and in implementation, which have affected its effectiveness, and it is necessary to solve these challenges through efficient solutions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ارزشیابی تحصیلی,ارزشیابی توصیفی,مدارس,معلمان
نویسندگان مقاله
محمدتقی رودی |
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
مظاهر برنا خواجه |
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
https://jresearch.sanjesh.org/article_715323_d0b956be6db50e68dd00c7f39dd2675f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات