این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۷، شماره ۶۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی نقش واسطهای درگیری تحصیلی در ارتباط میان امید به اشتغال و سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه یزد
چکیده فارسی مقاله
هدف:
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه میان امید به اشتغال و سرزندگی تحصیلی با واسطهگری درگیری تحصیلی، انجام شد.
روش پژوهش:
روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری همه دانشجویان دانشگاه یزد در سال تحصیلی 1400-1401 برابر با 14470 نفر بود که تعداد 216 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. روش نمونهگیری به شیوه غیرتصادفی دردسترس بود. ابزار پژوهش شامل: پرسشنامه امید به اشتغال قریشیراد (1387)؛ درگیری تحصیلی فریدریکز، بلومنفیلد و پاریس (2004) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسین چاری (1391) بود که پایایی هریک از پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب، 94/0، 87/0 و 89/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS23 و AMOS24 تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها:
نتایج نشان داد که امید به اشتغال اثر مستقیم و معناداری بر درگیری تحصیلی (42/0=β ، 01/0> P) و اثر غیرمستقیم و معناداری بر درگیری رفتاری (39/0=β ، 01/0> P)، شناختی (35/0=β ، 01/0> P) و عاطفی (32/0=β، 01/0> P) دارد. امید به اشتغال بر سرزندگی تحصیلی نیز اثر مستقیم و معناداری (29/0=β ، 01/0> P) دارد. اما میان درگیری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی رابطه معناداری وجود ندارد و درگیری تحصیلی توان واسطهگری میان امید به اشتغال و سرزندگی تحصیلی را ندارد.
نتیجهگیری:
بنابراین امید بهدستآوردن شغلی مرتبط با رشته تحصیلی و موردعلاقه دانشجویان، در تلاش آنها برای افزایش درگیری و سرزندگی تحصیلی آنها حائز اهمیت است. میتوان با ارائه خدمات مشاورهای، برگزاری کارگاههای آموزشی مربوط به رشته مشغول به تحصیل، آموزش سرمایه روانشناختی، معرفی افراد تحصیلکرده موفق که در حوزه کارآفرینی و اشتغال شاخصاند، ایجاد محیطی امن، توأمان با حس امید، اعتماد و اطمینان بسترهای افزایش درگیری و سرزندگی تحصیلی دانشجویان را فراهم کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
امید به اشتغال،درگیری تحصیلی،سرزندگی تحصیلی،دانشجویان،دانشگاه،
عنوان انگلیسی
The Mediating Role of Academic Engagement in the Relation between Employment Hope and Academic Buoyancy among Students at Yazd University
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between Employment hope and academic buoyancy with the mediation of academic engagement.
Methods:
The descriptive research method was of the correlation type based on structural equation modeling. The statistical population of all students of Yazd University in the academic year 2021-2022 was equal to 14470 people, of which 216 people were considered as a statistical sample. The non-random sampling method was available. Research tools include: Qureshirad's Employment hope Questionnaire (2007); Fredricks, Blumenfeld, Paris Academic engagement questionnaire (2004); and Academic Buoyancy questionnaire of Dehghanizadeh and Hossein Chari (2012) were obtained, and the reliability of each of the questionnaires was obtained through Cronbach's alpha coefficient, 0.94, 0.87 and 0.89, respectively. Data were analyzed using SPSS23 and AMOS24 software.
Results:
The results showed that hope for employment has a direct and significant effect on academic engagement (β=0.42; P<0.01) and an indirect and significant effect on behavioral engagement (β=0.39; P<0.01), cognitive (β=0.35; P>0.01) and emotional (β=0.32; P>0.01). Employment hope has a direct and significant effect on academic vitality (β=0.29; P<0.01). However, there is no significant relationship between academic conflict and academic vitality, and academic conflict cannot mediate between hope for employment and academic vitality.
Conclusion:
Therefore, the hope of getting a job related to the field of study and students' interest is important in their efforts to increase their engagement and academic Buoyancy. It is possible to provide consulting services, hold educational workshops related to the field of study, psychological capital training, introduce successful educated people who are prominent in the field of entrepreneurship and employment, create a safe environment, combined with a sense of hope, trust and confidence, the platforms for increasing engagement and buoyancy. provided students with education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
امید به اشتغال,درگیری تحصیلی,سرزندگی تحصیلی,دانشجویان,دانشگاه
نویسندگان مقاله
نگین محمدی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد، یزد
کاظم برزگر بفرویی |
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
حسین حسنی |
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_716063_9c0bdc2a35015737fb5ffaf4e81ff921.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات