این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۷، شماره ۶۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تحلیل مسیر اثر عناصر برنامه درسی پنهان بر اخلاق حرفه ای دانشجویان مهندسی
چکیده فارسی مقاله
هدف:
این پژوهش با هدف تعیین اثر عناصر برنامه درسی پنهان بر مولفههای اخلاق حرفهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی مهندسی انجام شده است.
روش پژوهش:
روش این پژوهش از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع دکتری دانشکدههای مهندسی دانشگاه شهید بهشتی در سال 1400 به تعداد321 نفر بود. از این جامعه به روش نمونهگیری تصادفی کوکران تعداد 176 نفر نمونه در نظر گرفته شد. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری گردید. تجزیه تحلیل آماری با استفاده از نرمافزار SPSS-26 انجام گرفت. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر تحلیل شدند.
یافتهها:
نتایج مطالعه نشاندهنده رابطه مثبت و معنیدار(0.01>p) بین عناصر برنامه درسی پنهان (شامل آموزشگر، شرکای یادگیری، میدان عمل و سیستم آموزشی) و بعد مسئولیتپذیری اخلاق مهندسی بوده، همچنین میان تمامی مؤلفههای برنامه درسی پنهان بجز شرکای یادگیری با اخلاق مهندسی رابطه مثبت و معنیداری(0.01>p) وجود دارد و سهم آموزشگر و میدان عمل در پیشبینی میزان اخلاق مهندسی دانشجویان معنیدار است.
نتیجهگیری:
توجه به این عناصر و مولفه ها میتواند امکان بهبود برنامهدرسی پنهان اخلاق مهندسی را فراهم سازد و سهم بهسزایی در ارتقای اخلاق حرفهای دانشجویان مهندسی ایفا کند؛ لذا متولیان آموزش در سطح آموزش عالی مهندسی با برنامهدرسی پنهان آگاهانه نقش مهمی میتوانند داشته باشند. پژوهشهای بیشتر در زمینه برنامههای درسی مهندسی، آیندهای روشن برای این حرفه و جامعه خواهد ساخت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق مهندسی،برنامه درسی پنهان،تحلیل مسیر،دانشجویان مهندسی،همبستگی،
عنوان انگلیسی
Path Analysis of the Effect of Hidden Curriculum Elements on the professional Ethics of Engineering Students
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The aim of this study is determining the effect of hidden curriculum elements on the professional ethics components of graduate engineering students.
Methods:
The method of this research is correlational and the statistical population included all PhD students of engineering faculties of Shahid Beheshti University in the year 1400, numbering 321 people. A total of 176 people were selected from this population using Cochran's random sampling method. The research data was collected through a researcher-made questionnaire. Statistical analysis was done using SPSS-26 software. Data were analyzed using Pearson's correlation coefficient, multiple regression and path analysis.
Results:
The results of the study show a positive and significant relationship (p>0.01) between the elements of the hidden curriculum (including the teacher, learning partners, the field of practice and the educational system) and the responsibility dimension of engineering ethics, as well as among all the components of the program. A hidden lesson except learning partners has a positive and significant relationship with engineering ethics (p>0.01).
Conclusion:
Paying attention to these elements can provide the possibility of improving the hidden curriculum of ethics, play a significant role in improving the professional ethics of engineering students. More research in the field of engineering curricula will create a bright future for this profession and society.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اخلاق مهندسی,برنامه درسی پنهان,تحلیل مسیر,دانشجویان مهندسی,همبستگی
نویسندگان مقاله
سمانه یگانه |
دانشجوی دکتری برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
پروین صمدی |
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_716065_e66d916a8d70ac52bace9076da4d5456.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات