این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های معماری اسلامی، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اولویت‌بندی مولفه‌های محیطی موثر بر سلامت کودکان در مجموعه‌های مسکونی (مقایسه دیدگاه معماران و روانشناسان متخصص در حوزه کودک با والدین و مربیان کودکان)
چکیده فارسی مقاله کودکی مهم‌ترین دوران زندگی انسان است و کودکان مهم‌ترین ثروت هرکشورند. در این دوره است که رشد فیزیکی، رشد زبانی-شناختی و رشد اجتماعی-عاطفی برای فرد اتفاق می‌افتد. محیط شهر، فضایی برای زندگی روزمره تمام شهروندان است و باید بتواند نیازهای مختلف همه گروه‌های سنی، علی الخصوص کودکان را برآوره سازد. چرا که کودکان آسیب پذیرترین گروه سنی جامعه بوده، نسبت به سایر گروه‌ها انتظارات بیشتری از محیط زندگی خود داشته و در مقایسه با بزرگسالان درک متفاوتی از محیط کالبدی اطراف خود دارند. در مجموع، کودکان تاثیر بیشتری از محیط می‌پذیرند. کودکان بیشترین زمان خود را در خانه و سپس در محیط بلافصل آن، یعنی محله سپری می‌کنند. طراحی این محیط‌ها، اغلب تنها براساس خواسته‌های بزرگسالان، عادات روزمره کودکان را در مسیر تغییرات نگران‌کننده‌ای قرار داده‌است. تغییراتی که آن‌ها را بیش از پیش با مشکلاتی چون افسردگی، چاقی، رفتار پرخاشگرانه، آسم و غیره مواجه می‌کند.
پژوهش پیش‌رو با هدف "اولویت‌بندی مولفه‌های طراحی در یک مجموعه مسکونی که بر سلامت کودکان موثرتر واقع می‌شوند" انجام گرفته تا به این سوال پاسخ دهد که مهم‌ترین معیارهای کالبدی موثر بر پرورش کودکانی سالم در محیط‌های مسکونی کدامند؟
به این منظور، پس از مرور منابع به روش توصیفی-تحلیلی، پرسشنامه‌ای محقق_ساخت به روش پیمایشی برای 4 گروه متشکل از 100 نفر از معماران کودک، روانشناسان کودک، والدین کودکان و نهایتا، مربیان کودک تدوین شد. در ادامه، با تحلیل پاسخنامه‌ها به کمک آزمون‌ فریدمن و آنتروپی شانون، مهم‌ترین مولفه‌های محیطی سلامت کودکان در مجموعه‌های مسکونی از نگاه هر یک از این 4 گروه بدست آمده و در مقایسه باهم قرار گرفت.
نتایج حاصل شده حاکی از آن بود که مباحث ایمنی و امنیت، بدیهی‌ترین مولفه‌هایی‌اند که باید در ساختارهای فضایی متناسب با کودکان تامین شوند. بعد از این دو مولفه بدیهی، می توان بیان داشت که در حالی که معماران فضاهای بازی را بستری با کارکرد آموزشی-اجتماعی-روانی- فرهنگی برای کودکان می‌بینند، برای والدین، نور کافی و راحتی خیال آنها از رشد جسمی کودک در شرایط بهینه مطرح است. روانشناسان نیز به دنبال گسترش پیوند کودکان با همنوعان و تقویت تعاملات آن‌ها با سایرین (به جهت دستیابی به مهارت‌های اولیه زندگی و رسیدن به استقلال در مدیریت خویشتن) بوده و مربیان نیز همانند والدین دغدغه تامین نور کافی برای رشد اولیه کودک را دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سلامت کودک، طراحی سلامت-محور، مسکن سالم، طراحی کودک-محور، مجموعه ‌مسکونی کودک-محور

عنوان انگلیسی Prioritizing environmental components affecting children's health in residential complexes (comparing the views of child specialists in architecture and psychology with parents and educators of children)
چکیده انگلیسی مقاله Childhood is the most important period of human life and children are the most precious wealth in any country. Childhood and its story, has always affected one's life in all aspects. The house and its immediate environment, the neighborhood, where children spend most of their time, have a significant impact on their health. That's a good reason for this place to be potentially able to cause a range of physical and mental problems for children, or, on the other hand, help them spend a healthy and energetic childhood. However, the design of these environments, often only based on the wishes and needs of adults, has made a set of alarming changes in children's daily habits; changes that make them more prone to problems such as depression, obesity, aggressive behavior, asthma, attention deficit disorder, heart disease, etc., by blocking them in a virtual space behind computers and in an artificial childhood. Since the number of apartment dwellers is increasing daily, more research in the field of residential architecture and child health should be done in order to create a favorable physical environment to raise healthy children. The upcoming research was done with the aim of prioritizing more effective design components for children's health in a residential complex and also answering the question that what the most important physical criteria for raising healthy children in residential environments are. For this purpose, a survey questionnaire was compiled for 4 groups, consisting of 100 children's architects, child psychologists, children's parents, and child educators after reviewing the sources by descriptive-analytical method, and was finally analyzed by Friedman's test and Shannon's entropy, which led to the most important environmental components of children's health in residential complexes in each group's point of view.
The results indicated that safety and security issues are the most obvious components that should be provided in spatial structures which are suitable for children. After these two obvious components, it can be said that while architects see play spaces as an educational-social-psychological-cultural context for children, to parents, sufficient light and a feeling of comfort about their child's physical development in optimal conditions is important. Psychologists also seek to expand children's bond with their peers and strengthen their interactions with others (in order to achieve basic life skills and achieve independence in self-management), and educators, as parents did, are concerned about providing enough light for the child's early development.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Child health, health-oriented design, healthy housing, child-oriented design, child-oriented housing complex

نویسندگان مقاله مونا برجیان بروجنی | Mona Borjian Boroujeni
Faculty of Architecture and Urban Planning, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran
دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

سید عباس‌آقا یزدانفر | Seyed-Abbas Agha Yazdanfar
Faculty of Architecture and Urban Planning, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran
دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

نداسادات صحراگرد منفرد | Neda-Sadat Sahragard Monfared
Faculty of Architecture and Urban Planning, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran
دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jria.iust.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1402-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات