این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۲۶، شماره ۴، صفحات ۹-۳۰

عنوان فارسی تاثیر استفاده از پورتال‌‌های بیمار در آموزش به بیمار: مرور نظام‌مند
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: آموزش به بیماران از طریق پورتال نقش مهمی در بهبود پیامدهای سلامت آنان دارد. بنابراین، هدف از این مرور نظام‌مند بررسی تاثیر استفاده از پورتال‌های بیمار در آموزش به بیمار می­باشد.
روش­ ها: این مرور نظام‌مند با جستجوی کلید‌واژه‌ها در عنوان، چکیده و کلید‌واژه‌های مطالعات در پایگاه داده‌های علمی معتبر Embase، Web of Science،Scopus، PubMed در تاریخ 4 مارس 2024 بدون محدودیت زمانی انجام شد. از دستورالعمل موارد گزارش ترجیحی برای مرورهای نظام‌مند و فراتحلیل برای بررسی مقالات استفاده شد. روش تحلیل داده‌ها به‌صورت کیفی بود، به این‌ صورت که ابتدا بر اساس مولفه‌های یکسان طبق چک‌لیست استاندارد، داده‌ها استخراج و به‌صورت کیفی مطالعات سنتز و نتایج ارائه شد.
یافته­ ها: یازده مطالعه دارای معیارهای ورود وارد این بررسی شد. مداخلات آموزشی شناسایی‌شده در این بررسی بر روی چهار جنبه مختلف از جمله خودمدیریتی، خودمراقبتی، بهبود دانش و مدیریت بیماری متمرکز شده‌اند. رویکردهای آموزشی در پورتال در هفت دسته مختلف پیام متنی، پیام تصویری، پیام ویدئویی، پست الکترونیک، سوالات متداول، پیوند به منابع آموزشی و ویدیوهای یوتیوب طبقه‌بندی شد. پیام‌های متنی رایج‌ترین رویکرد آموزشی مورد استفاده برای ارائه مطالب آموزشی از طریق پورتال بود. یافته‌های مطالعات نشان می‌دهد مداخلات آموزشی از طریق پورتال باعث بهبود کیفیت زندگی مرتبط با سلامت، افزایش مهارت‌های سواد سلامت الکترونیک، بهبود دانش، تسهیل ارتباط با ارائه‌دهندگان مراقبت‌های سلامت و افزایش دانش بیمار از طریق ارائه توصیه‌های خودمراقبتی می‌شود.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که نظرات بیماران در خصوص پورتال حاکی از برداشت مثبت آن‌ها از پورتال بیمار است. بیماران از منابع آموزشی پورتال استفاده می‌کنند وآن‌ها را مفید می‌دانند. پورتال‌ها می‌توانند به بیماران کمک کنند تا توصیه‌های پیچیده درمانی راه درک کرده و به آن پایبند باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پورتال بیمار، آموزش بیمار، خودمدیریتی، خودمراقبتی، مرور نظام‌مند

عنوان انگلیسی Effects of using patient portals in patient education: A systematic review
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Patient education through portals plays a vital role in improving health outcomes of patients. Therefore, this systematic review aimed to investigate the effects of using patient portals on patient education.
Methods: This systematic review was conducted by searching keywords in the title, abstract, and keywords of the studies indexed in scientific databases including Embase, Web of Science, Scopus, and PubMed on March 4, 2024, without any time limitations. The method of data analysis was qualitative.  Data was extracted and the synthesized and results were presented qualitatively.
Results: Eleven studies were finally included. The educational interventions focused on four aspects: self-management, self-care, knowledge improvement, and disease management. Educational approaches were classified into seven categories including text messages, video messages, image messages, e-mail, frequently asked questions, links to educational resources, and YouTube videos. Text messaging was the most common educational approach for delivering educational content through portals. Most (Four) studies dealt with the design of portals for cardiovascular diseases which indicated the effective role of portals for educating this group of patients.
Conclusion: This review showed that educational interventions through patient portals could improve the quality of life related to health, improve knowledge, and facilitate communication with healthcare providers by providing patient self-care recommendations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Patient portal, Patient education, Self-management, Self-care, Systematic review

نویسندگان مقاله ریحانه نوروزی اول | Reyhane Norouzi Aval
Department of Health Information Technology, Faculty of Paramedical and Rehabilitation Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad
گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده علوم پیراپزشکی و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد

خلیل کیمیافر | Khalil Kimiafar
Department of Health Information Technology, Faculty of Paramedical and Rehabilitation Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad
گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده علوم پیراپزشکی و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد

معصومه سرباز | Masoumeh Sarbaz
Department of Health Information Technology, Faculty of Paramedical and Rehabilitation Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad
گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده علوم پیراپزشکی و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد

سیده فاطمه موسوی بایگی | Seyyedeh Fatemeh Mousavi Baigi
Department of Health Information Technology, Faculty of Paramedical and Rehabilitation Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad
گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده علوم پیراپزشکی و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد

حسن وکیلی ارکی | Hassan Vakili Arki
Department of Medical Informatics, Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad
گروه انفورماتیک پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد


نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5285-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده فن آوری اطلاعات سلامت
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات