این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
، جلد ۳۱، شماره ۴، صفحات ۴۵۶-۴۶۶
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مفاهیم طرحواره درمانی بر باورهای هذیانی و اجتناب شناختی در افراد دارای علائم وسواس فکری- عملی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف
: افراد دارای اختلال وسواس فکری- عملی طیفی از انواع خطاهای شناختی مشکلات هذیانی را تجربه میکنند که نیازمند شناخت بیشتر مداخلات درمانی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم طرحوارهدرمانی بر باورهای هذیانی و اجتناب شناختی در افراد دارای علائم وسواس فکری- عملی انجام شد.
مواد و
روشها
: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری باگروه کنترل بود. جامعه آماری افراد دارای اختلال وسواس فکری- عملی مراجعهکننده به مراکز مشاوره و روانپزشکی شهر سنندج در سال 1401 تا 1402 بودند که با روش نمونهگیری دردسترس تعداد 30 نفر از آنها انتخاب و سپس بهشیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. درمان طرحوارهدرمانی در 8 جلسه 90 دقیقهای و هفتهای یکبار برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچگونه مداخلهای در این مدت دریافت نکردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای وسواس فکری عملی براون (1989)، هذیان پیترز (2013) واجتناب شناختی سکستون و دوگاس (2004) استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-24 و روش تحلیل واریانس تحلیل گردید.
یافتهها
:
نتایج نشان داد جلسات مفاهیم طرحوارهدرمانی باعث کاهش باورهای هذیانی و اجتناب شناختی میشود و نتایج پیگیری یکماهه نشان داد که این تأثیر ماندگار بود.
نتیجهگیری
:
طرحوارهدرمانی شامل تکنیکهای تجربی است که به بیماران امکان میدهد الگوهای قالبی افکار و هیجانات خود را بهصورت عاطفی پردازش کنند که باعث کاهش باورهای هذیانی و اجتناب شناختی در بیماران دارای اختلال وسواس میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
طرحوارهدرمانی اختلال وسواس فکری، عملی باورهای هذیانی اجتناب شناختی،
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Teaching Schema Therapy Concepts on Cognitive Avoidance and Ambiguity Tolerance in People with Obsessive-Compulsive Symptoms
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction
:
Individuals with obsessive-compulsive disorder (OCD) often experience a range of cognitive errors and delusional problems, highlighting the need for effective therapeutic interventions. The present study aimed to investigate the effectiveness of teaching schema therapy concepts on delusional beliefs and cognitive avoidance in individuals with obsessive-compulsive symptoms.
Materials and Methods
:
This quasi-experimental study utilized a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population comprised individuals with OCD who referred to counseling and psychiatric centers in Sanandaj during 2022-2023. A total of 30 participants were selected through convenience sampling and randomly assigned to either the experimental group or the control group, with 15 participants in each group. The experimental group underwent schema therapy over eight weekly sessions, each lasting 90 minutes, while the control group received no intervention. Data were collected using the Brown (1989), Peters (2013), and Sexton and Dugas (2004) cognitive avoidance questionnaires. Data analysis was performed using SPSS-24 software and variance analysis.
Results
:
The results indicated that schema therapy significantly reduced delusional beliefs and cognitive avoidance, with follow-up assessments demonstrating that these effects were lasting (p < 0.01).
Conclusion:
Schema therapy employs experiential techniques that enable patients to emotionally process maladaptive thought and emotional patterns, thereby reducing delusional beliefs and cognitive avoidance in individuals with OCD.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
طرحوارهدرمانی اختلال وسواس فکری, عملی باورهای هذیانی اجتناب شناختی
نویسندگان مقاله
وحید منظری توکلی |
دانشجوی دکترا
مختار ویسانی |
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
سروه قاسمی |
دانشآموخته کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج.
نشانی اینترنتی
https://jsums.medsab.ac.ir/article_1654_7ed3e20de1292519fbafabbabbdc2c96.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات