این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان، جلد ۲۹، شماره ۶، صفحات ۹۹-۱۰۹

عنوان فارسی میکروارگونومی در آموزش عالی: رویکرد سنتزپژوهی
چکیده فارسی مقاله چکیده
زمینه و هدف:  هدف از این پژوهش شناسایی مؤلفه‌ها و روش‌های به‌کاررفته میکروارگونومی در آموزش عالی در پژوهش‌های صورت‌گرفته در این حوزه بـه روش سنتزپژوهی بود. رویکرد روش‌شناختی در این پژوهش کیفـی بـا اسـتفاده از راهبـرد سـنتزپژوهی ترکیبی و روش تحلیل محتوا بود.
مواد و روش­ها: با رجوع به پایگاه‌های معتبر مقاله و علمی، تعداد 105 مقاله بدون در نظر گرفتن محدوده زمانی در زمینه میکروارگونومی در آموزش عالی یافت شد که از بـین آنهـا تعـداد 14مقاله به عنوان نمونه و به صورت هدفمند انتخـاب گردیـد.
 یافته‌ها: یافته‌های پـژوهش مهم‌ترین شاخص‌های شناسایی شـده در حـوزه پژوهش‌های میکروارگونومی در آموزش عالی را نمایان ساخت که طراحی ارگونومیک تجهیزات، لوازم و ابزارهای آموزشی و یادگیری، ایجاد تطابق بین ابعاد بدنی و ابعاد میز و صندلی‌های مورداستفاده، طراحی ارگونومیک فضاهای دانشگاهی، ارگونومی در نظم، انضباط، نظافت، تعمیرات و نگهداری، ارگونومی ویژه جنسیت و افراد با سنین بالاتر، ارگونومی در انجام وظایف و تعیین بارکاری، ارگونومی محیطی و شرایط جوی، آموزش عمومی ارگونومی از آن جمله هستند.
نتیجه‌گیری: میکروارگونومی از مهم‌ترین علومی است که اجرای آن در آموزش عالی موردنیاز بوده و بر روی سلامتی دانشگاهیان و نیز در اثرگذاری بیشتر آموزش و یادگیری نقش دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله میکروارگونومی در آموزش، یادگیری، آموزش عالی، نیازمندی های ارگونومیک، رضایتمندی.

عنوان انگلیسی Microergonomics in higher education: a synthesis research approach
چکیده انگلیسی مقاله ABSTRACT
Background and Aim: The purpose of this research was to identify the components and methods of microergonomics used in higher education in the researches conducted in this field by the method of synthesis. The methodological approach in this research was qualitative using synthesis research and content analysis method.
Materials and Methods: By referring to the reliable article and scientific databases, 105 articles were found regardless of the time frame in the field of microergonomics in higher education, from which 14 articles were selected as samples and purposefully.
Results The findings of his research revealed the most important indicators identified in the field of microergonomics research in higher education, which are the ergonomic design of teaching and learning equipment, supplies and tools, the matching of body dimensions and the dimensions of tables and chairs used, the ergonomic design of university spaces, Ergonomics in order, discipline, cleaning, repairs and maintenance, special ergonomics for women and older people, ergonomics in performing tasks and determining workload, environmental ergonomics and atmospheric conditions, general ergonomics education are among them.
Conclusion: Microergonomics is one of the most important sciences whose implementation is needed in higher education, and it plays a role in the health of academics and in making teaching and learning more effective.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Micoergonomic Education, Learning, Higher Education, Ergonomic Requirements, Satisfaction.

نویسندگان مقاله فرشاد ارغوانی | farshad arghavani
kurdistan university, sanandaj
دانشگاه کردستان

خلیل غلامی | khalil gholami
kurdistan univrtsity
دانشگاه کردستان

یدالله زارع زاده | yadollah zarezadeh
kurdistan university
دانشگاه علوم پزشکی کردستان


نشانی اینترنتی http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-805-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مهندسی بهداشت حرفه ای
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات