این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۹۳-۱۱۵
عنوان فارسی
طراحی و اعتبارسنجی الگوی اثرگذاری جو سازمانی در مدیریت اشتراک دانش در میان دانشگاهیان آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله
هدف
: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی اثرگذاری جو سازمانی در مدیریت اشتراک دانش در میان دانشگاهیان آموزش عالی انجام شد.
روششناسی
:. این مطالعه از نظر هدف کاربردی-توسعهای و از نظر روش و بازه زمانی گردآوری دادهها، یک پژوهش پیمایش مقطعی است. در راستای دستیابی به هدف پژوهش از طرح پژوهش آمیخته اکتشافی استفاده شد. جامعه مشارکتکنندگان بخش کیفی شامل کلیه اساتید دانشگاههای تهران، شریف، علم و صنعت، امیرکبیر، خواجهنصیرالدین طوسی و تربیت مدرس است که طی دوره زمانی ۱۳۹۰ تا 1401 در آن دانشگاه مشغول به فعالیت بودند و با استفاده از نمونهگیری هدفمند، 10 نفر از افراد واجد شرایط در این پژوهش شرکت نمودند. جامعه آماری بخش کمی شامل کلیه کارکنان دانشگاهی اعم از دانشگاههای صنعتی شریف، علم و صنعت، امیرکبیر، خوارزمی و خواجه نصیر بود و با استفاده از قاعده تحلیل توان کوهن و نرمافزار
G*Power
، پرسشنامه پژوهش میان 130 نفر از آنها توزیع گردید. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیم ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود که با روش روایی سازه، روایی همگرا و روایی واگرا اعتبارسنجی گردید. با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی نیز قابلیت اعتماد پرسشنامه مطلوب ارزیابی شد. برای شناسایی مضامین پژوهش از روش تحلیل کیفی مضمون، تعیین روابط عناصر از روش مدلسازی ساختاری-تفسیری و اعتبارسنجی الگو از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد.
یافته ها
: یافتههای پژوهشی نشان داد
تعداد 229 کد اولیه از متن مصاحبهها، استخراج شدند با کدگذاری این مفاهیم، تعداد 69 مضمون فرعی شناسایی و با طبقهبندی این مضامین در دستههای مشابه، تعداد 11 مضمون اصلی، استخراج شدند.
نتیجهگیری
:
نتایج نشان داد زیرساختهای مدیریت دانش، فرهنگ دانشمحور، عوامل مدیریتی و جو سازمانی بر مدیریت دانش تاثیر میگذارند. مدیریت دانش بر یادگیری سازمانی و کارکنان دانشی اثرگذاشته و بهتبع آن با استراتژی اشتراک دانش به تسهیم دانش درونی و تسهیم دانش بیرونی دست یافته میشود. در پایان بوسیله تسهیم دانش درونی و بیرونی، اشتراک دانش در میان دانشگاهیان میسر میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جو سازمانی، مدیریت اشتراک دانش، دانشگاهیان آموزش عالی
عنوان انگلیسی
Designing and validating the model of the effectiveness of organizational climate in the management of knowledge sharing among higher education academics
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose
:
The present research was conducted with the aim of designing and validating the model of the effectiveness of organizational climate in the management of knowledge sharing among higher education academics.
Methodology
: In terms of purpose, this study is applied-developmental, and in terms of the method and time period of data collection, it is a cross-sectional survey research. In order to achieve the goal of the research, an exploratory mixed-method research design was used. The statistical population of the qualitative part includes all the professors in the universities of Tehran, Sharif, Science and Technology, Amir Kabir, Khawja Nasiruddin Tousi and Tarbiat Modarres who were working there during the period of 2011 to 2023. Using targeted sampling, 10
e
ligible people participated in this research. The statistical population of the quantitative part included all university employees, including Sharif University of Technology, Science and Technology, Amir Kabir, Khawrazmi and Khawaja Nasiruddin. Using Cohen's power analysis rule and G*Power software, the research questionnaire was distributed among 130 of them. The data collection tools were semi-structured interviews and researcher-made questionnaires, which were validated by construct validity, convergent validity and divergent validity methods. Using Cronbach's alpha and composite reliability, the reliability of the questionnaire was also evaluated. To identify the themes of the research, qualitative content analysis was used. Also, element relationships were determined by structural-interpretive modeling, and partial least squares method was used to validate the model.
Results
: Finally, 229 primary codes were extracted from the text of the interviews. By coding them, 69 sub-themes were identified and by classifying these themes into similar categories, 14 main themes were extracted
Conclusion:
The results showed that the infrastructures of "knowledge management", "knowledge-oriented culture", "management factors" and "organizational atmosphere" affect knowledge management.
Knowledge management has an effect on organizational learning and knowledge workers, and accordingly, internal and external knowledge sharing is realized with the knowledge sharing strategy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
organizational atmosphere, knowledge sharing management, higher education academics
نویسندگان مقاله
اعظم واله | Azam Valeh
PhD student, Department of Educational Management, Faculty of Management, Bojnord unit, Islamic Azad University, Bojnourd, Iran
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
رویا افراسیابی | Roya Afrassiabi
Assistant Professor, Department of Educational Management, Faculty of Management, Bojnord unit, Islamic Azad University, Bojnourd, Iran
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
محبوبه سلیمان پور عمران | Mahboubeh SoleimanpourOmran
Assistant Professor, Department of Educational Management, Faculty of Management, Bojnord unit, Islamic Azad University, Bojnourd, Iran
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-2186-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات