این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آموزش عالی ایران، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۱۱۶-۱۳۲

عنوان فارسی ارزیابی تطبیقی آموزش مشارکتی و خود راهبر دروس مکان پایه (مطالعه موردی: دانشجویان رشته جغرافیا)
چکیده فارسی مقاله هدف: در سطوح مختلف آموزشی به‌ویژه آموزش عالی شیوه کاربست الگوهای یادگیری با توجه ‌به نوع و ساختار عملی و نظری درس‌ها است که تعیین می‌کند میزان پایداری یادگیری چگونه می‌باشد. این پژوهش باهدف ارزیابی رویکردهای یادگیری مشارکتی و خود راهبر فردی دروس مکان محور پرداخته است. یادگیری مشارکتی مبتنی بر آموزش گروهی مباحثه محور و یادگیری خود راهبر مبتنی بر مطالعه فرد و ارائه آن است.
روش‌شناسی: تحقیق حاضر بر روش ارزیابی تحلیلی - تطبیقی با ماهیت کاربردی بنیان یافته است. جمع‌آوری داده‌ها از دو شیوه کتابخانه‌ای و میدانی منطبق بر یادگیری مشارکتی چو و باولی و یادگیری خود راهبر فیشر انجام گردیده است. جامعه آماری پژوهش شامل 75 دانشجوی رشته جغرافیا می‌باشند که با دو نوع محتوای درسی نظری و عملی مکان محور الگوی یادگیری مشارکتی و خود راهبر را طی نموده‌اند. متغیرهای پژوهش دربرگیرنده سه مؤلفه یادگیری مشارکتی (بازخورد، پویایی گروه و انجام پروژه) و سه مؤلفه یادگیری خود راهبر (انگیزش، خودتنظیمی و فراشناخت) می‌باشد. شیوه تحلیل داده‌ها با استفاده از مدل‌های رادار، تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا)، تی دو نمونه مستقل و اندازه اثر در نرم‌افزار spss 27.1 بوده است.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد اثر الگوی یادگیری مشارکتی و خود راهبر در آموزش درس‌های مکان محور دانشگاهی بالاتر از حد متوسط بوده که دراین‌بین الگوی یادگیری مشارکتی برای درس‌های عملی و الگوی یادگیری خود راهبر فردی برای درس‌های نظری مطلوبیت بیشتری دارد. بین الگوی یادگیری و نوع محتوای درس با سطح اطمینان 95 درصد و سطح معناداری قابل‌قبول تفاوت معنادار وجود داشته، طوری که متغیرهای الگوی یادگیری مشارکتی و الگوی یادگیری خود راهبر با توجه‌ به نوع درس (نظری و عملی) عملکرد متفاوتی را ارائه می‌دهند.
نتیجه: اندازه اثر رویکردهای یادگیری در محتوای درس بسیار قوی ارزیابی شده است که دراین‌بین رویکرد خود راهبر اندازه اثر قوی‌تر نسبت به رویکرد مشارکتی دارد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، مکان محور، محتوای درس، دانشگاه

عنوان انگلیسی Comparative evaluation of cooperative and self-directed learning of basic location courses: a case study of geography students
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: In different levels of education, especially higher education, the way of applying learning patterns is based on the type and practical and theoretical structure of the lessons, which determines the level of sustainability of learning. This research was conducted with the aim of evaluating "participatory learning approach" and "self-directed approach" for location-based courses. This research was conducted with the aim of evaluating "participatory learning approach" and "self-directed approach" for location-based courses. "Participatory learning" is based on discussion-oriented group learning and "self-directed learning" is based on individual study and presentation.
Methodology: The current research is applied and done with analytical-adaptive evaluation method. The current research is applied and done with analytical-adaptive evaluation method. The statistical population of the research includes 75 geography students who used "participatory learning model" and "self-directed model" to learn two types of location-based theoretical and practical course content. The research variables include three components of collaborative learning (feedback, group dynamics and project implementation) and three components of self-directed learning (motivation, self-regulation and metacognition). Data analysis was done using radar models, multivariate analysis of variance (MANOVA), t-test of two independent samples and effect size in SPSS 27.1 software.
Results: The findings show that the effect of "participatory learning model" and "self-directed learning model" in the teaching of university location-based courses is above the average, in which "participatory learning model" for practical courses and "self-directed learning model" for theoretical lessons are desirable. There has been a significant difference between the learning model and the type of lesson content. So that the variables "participatory learning model" and "self-directed learning model" according to the type of lesson (theoretical and practical) have different performance with 95% confidence level and acceptable significance level.
Conclusion: The effect size of the learning approaches in the course content has been evaluated as very strong, in the meantime, the self-directed approach has a stronger effect size than the collaborative approach.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله learning, place-based, lesson content, university

نویسندگان مقاله اسماعیل دویران | Esmaeil Daviran
Assistant Professor of Geography education, University of Farahangian, Tehran, Iran.
استادیار گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان تهران، ایران

سیما غایب لو | Sima Ghayebloo
Assistant Professor, Department of Industrial Engineering, Zanjan University, Iran
استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه زنجان، ایران


نشانی اینترنتی http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1080-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات