این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۲۹، شماره ۳، صفحات ۵۶-۶۷
عنوان فارسی
انواع مرگ در شخصیتهای انیمیشن کوکو در تطابق با آرای هایدگر
چکیده فارسی مقاله
مسئله پژوهش پیش رو این است چگونه میتوان با توجه به ظرافتهای بحث و مفاهیم مارتین هایدگر درباره انواع مرگ به تحلیل ابعاد شخصیتهای انیمیشن
کوکو
با تمرکز بر شخصیت میگل پرداخت. پرسشهای پژوهش از این قرارند: زاویه نگرش این انیمیشن به مرگ با کدام یک از انواع مرگ و یافتحال مناسب آن در نظر هایدگر همخوانی بیشتری دارد؟ به ابعاد مرگ هایدگری چه مولفههایی میافزاید؟ چه مباحثی درباره مرگ و چه ابعادی از شخصیتها را در این انیمیشن آشکار میکند؟
رویکرد پژوهش از آرای هایدگر در باب مرگ از کتاب
هستی و زمان
به هدف مطالعه انواع آن در انیمیشن
کوکو
برگرفته شده است. برای تکمیل مباحث در بخش تحلیل مباحث از کتاب
کانت و مسئله متافیزیک،
استفاده شده است. روش پژوهش پیشرو از نظر نوع نظری و کیفی است. روش گرداوری اطلاعات کتابخانهای و اسنادی است. با روش توصیفی-تحلیلی انواع مرگ با توجه به شخصیتها در این انیمیشن بیرون کشیده میشود.
برای پاسخ به پرسشها در پژوهش، انواع مرگ، یافتحال متناسب با آنها از نظر هایدگر معرفی شده و با توجه به شخصیتهای منتخب انیمیشن به نحوی تحلیل میشود که فرم و محتوای انواع مرگ در انیمیشن
کوکو
در تطابق با آرای هایدگر مشخص شود.
نتایج حاکی از این است که در این انیمیشن مرگ شخصیتها (هکتور، دلاکروز و امیلدا) بیشتر جسمانی بوده است. در جهان زندگان غیر از میگل و هکتور چندان مرگ اگزیستانسیال را مطرح نمیتوان کرد. به نظر میرسد جشن مردگان مکزیکیها ترس هایدگری از مرگ را پشت سر میگذارد و نشان میدهد مرگآگاهی با استفاده از عکس و بهیادآوردنِ مردگان، برگزاری جشن سالیانه، طریق پیشنهادی انیمیشن در کاهش ترس از مرگ است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انیمیشن کوکو،میگل،مارتین هایدگر،مرگ،
عنوان انگلیسی
The Dimensions of the Types of Death in Coco Animation Characters in Accordance with Heidegger's Views
چکیده انگلیسی مقاله
This research analyzes the concept of death in the animation production of Coco by Lee Unkrich. According to Martin Heidegger’s perspective of being, death and time, the characters of this work correspond to this viewpoint.
The problem of the upcoming research is how to analyze the dimensions of the animated characters of
Coco
(Lee Unkrich, 2017) with Miguel as the center, according to Martin Heidegger's discussion and concepts about the types of death. The research questions are as follows. Which one of the types of death and fear of it in Heidegger's being and time is more consistent with the viewpoint of this animation towards death? What components does this animation add to the dimensions of Heidegger's death? What topics about death and what aspects of the characters do they reveal in this animation? To answer these questions in the research, relying on library sources and analytical-applied method, types of death, finding the present corresponding to them from Heidegger's point of view are studied and the selected characters of animation are analyzed in such a way that the form and content of types of death in
Coco
are conformity with Heidegger's opinions should be determined.
The results of the study of Heidegger's types of physical death and existential death in
Coco
indicate that most of the characters entered the world of the dead due to physical death. The characters (Hector, Delacruz, and Imelda) entered the world of the dead mostly due to physical death (demise). In the world of the living, apart from Miguel who temporarily faces existential anxiety and existential death, we do not face deep existential death. Therefore, physical death is considered more in this animation. It seems that in the celebration of the dead, the Mexicans show that death should not be feared and the death of awareness is the recommended way. Not being afraid of physical death and welcoming it is a kind of conscious death, despite the fact that they know they are going to die, they do not sacrifice their lives for this event, but they hold a celebration of the dead every year so that no one has any fear of eternal forgetting and knows the value of time. Although Heidegger did not discuss the fate of Dasein in the world after death in existence and time, and only talked about the ways of living death in this world and the types of fear, but in this animation, by showing the world of the dead, its quality and ways to deal with deep physical death, by resorting to pictures and remembering it every year and by holding a celebration, depicts the world of the dead and the communication bridges of the living with them, as well as the ways to fight against the real death of humans. It also shows the dead living in the world of the dead after physical death. Finally, through some characters, it promises that one can live better with awareness of death and one can try ways to deal with the fear of death in special ways.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
انیمیشن کوکو,میگل,مارتین هایدگر,مرگ
نویسندگان مقاله
مریم آیت اللهی |
کارشناسی ارشدگروه، پژوهش هنر دانشکدۀ هنر دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
فریده آفرین |
دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jfadram.ut.ac.ir/article_96994_ae0e15152a1677851284315f46ecf59d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات