این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۲۹، شماره ۳، صفحات ۶۸-۸۰
عنوان فارسی
ژانر و هویت؛ مطالعه تطبیقی نقش هویت ملی و فرهنگی در تکوین ژانرهای بومی سینما
چکیده فارسی مقاله
ژانرهای بومی مجموعهای از زیرژانرها یا ژانرهای ترکیبی محبوب در مناطقی خاص هستند که ویژگیهایی را در کنار هم قرار دادهاند که در آثار تولید مناطق دیگر کمتر دیده شدهاند. در این پژوهش که با هدف شناسایی نقش هویت ملی و فرهنگی در تکوینهای ژانرهای بومی انجام گرفته است، طیفی از ژانرهای بومی مانند هنرهای رزمی در هنگکنگ، وسترن اسپاگتی در ایتالیا، ماسالا در هندوستان، هیماتفیلم در آلمان، انیمههای ژاپنی و فیلمفارسیهای ایرانی به روش تطبیقی مورد بررسی قرار گرفتهاند تا روند تکوین این ژانرها در رابطه با دغدغههای ملی مورد بازشناخت قرار گیرد. یافتههای این پژوهش روشن میکند که این ژانرها نهتنها هویتهای ملی را در کلیشههای ژانری خود بازنمایی میکند، بلکه باوجود تنوع ژانریک، یک روند ثابت در تکوین این ژانرها وجود دارد که از هویت ملی و فرهنگی بوم آن ژانر تأثیر پذیرفته است: برجستگی مقطعی هویت ملی با عواملی چون جنگ، استعمار، تسلط فرهنگی و دیگر عناصری که مفاهیم «خود» و «دیگری» را پررنگ میکنند و توجه به میراث فرهنگی و استفاده از آن در جهت بازنمایی هویت ملی در محتوا و ساختار آثار سینمایی، باعث شکلگیری ژانرهایی شده که ویژگیهای متمایزی نسبت به ژانرهای مسلط سینمایی در خود دارند. بیان دغدغههای ملی به زبانی که توسط عامه مردم قابل درک است این فیلمها را به شدت بین مردم محبوب کرده و به مرور زمان آثار سینمایی متعددی با تکرار مضامین و ویژگیهای این ژانرها تولید شده و مخاطب داخلی و خارجی خود را کسب میکنند و پیدایش «سینمای ملی» را تسهیل میبخشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هویت ملی،سینمای ملی،ژانر بومی،فیلمفارسی،انیمه،
عنوان انگلیسی
Genre and Identity: A Comparative Study of the Role of National and Cultural Identity in the Development of Local Cinema Genres
چکیده انگلیسی مقاله
The term
local genre
may not be an established term for all people who study cinema and film critics, because genre is defined as a global category and is less attributed to a specific region or nation. However, this research considers it possible to use the term
local genre
with the following simple definition; local genres are subgenres or hybrid genres with features that are less common elsewhere. In many cases, by repeating some special features in works of a subgenre or hybrid genre in the films of a nation or region, and of course the presence of a significant number of works in that genre, these subgenres or hybrid genres will become local genres. For example, all local genres in Japanese cinema like Kaiju or Yakuza films are sub-genres or hybrid genres: Kaiju genre is a combination of features of two genres, science-fiction and horror, and Yakuza film is one of the sub-genres of crime genre.
Studying a wide range of local genres including the Martial Arts in Hong Kong, Spaghetti Western in Italy, Masala in India, Heimatfilm in Germany, Anime in Japan and Filmfarsi in Iran, proves that despite the diversity of generic elements in local genres, there is a consistent trend in the development of these genres which seems to be an influence of the national or cultural identity of that genre's region. With the temporary salience of national identity with factors such as war, colonialism, cultural domination and other elements that emphasize the concepts of "self" and "other", filmmakers are drawn to cultural heritage and are using it to represent a national identity in the content and structure of films, which in turn, has led to the formation of genres that have distinct characteristics compared to the dominant cinematic genres. The expression of national concerns in terms that can be understood by the general public has made these films extremely popular among audiences of that region, and over time, these genres have gained their audience inside and outside that particular geographical area, thus facilitating the development of a "national cinema".
Filmmakers around the world can produce films that include their identity and culture by relying on the achievements of native genres inside and outside their country. The use of genre to express contemporary national concerns, along with examining the unique features of expression in classical literary and artistic works of each country, can play an important role in eliminating the common demarcation of popular and artistic cinema, and result in an increase in the social role of any particular genre.
In this article, the main features of local genres and their differences are compared with the dominant genres of Hollywood cinema, reflecting upon the competitive nature of this genre in regards to the dominance of Hollywood cinema. The role of national identity in the formation of this genre will be analyzed, and finally, the influence of classical arts on the content, structure, style and iconography of this genre will be further explained.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
هویت ملی,سینمای ملی,ژانر بومی,فیلمفارسی,انیمه
نویسندگان مقاله
سام ایزدی |
دانشجوی دکتری مطالعات تئاتر، گروه هنرهای نمایشی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jfadram.ut.ac.ir/article_96515_c7204839604f9a636842aa5393950ffa.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات