این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مدیریت صنعتی
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۳۳۴-۳۶۰
عنوان فارسی
ارائه یک مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح برای حل مسئله مسیریابی وسایل نقلیه ناوگان ثابت ناهمگون چندکالایی با امکان تحویل چندبخشی
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف این مطالعه ارائه مدلی برای حداقلسازی هزینۀ کل حملونقل در مسائل مسیریابی وسایل نقلیه ناوگان ثابت ناهمگون چندمحصولی با امکان تحویل چندبخشی است. این نوع مسائل، معمولاً در آن دسته از شرکتهای تولیدی مشاهده میشود که محصولات گوناگون (با اندازهها یا وزنهای مختلف) تولید میکنند و آنها را توسط ناوگان ناهمگونی از وسایل نقلیه و بهطور مداوم به خردهفروشیها و سایر مشتریان خود میفرستند. در این مسائل، انواع مختلفی از وسایل نقلیه با ظرفیتهای بارگیری متفاوت بهطور محدود در دسترس است و هر یک از آنها هزینه ثابت بهکارگیری و هزینه متغیر سفر مختص به خود را دارد. مسائل مسیریابی وسایل نقلیه با سه ویژگی همزمان ناوگان ناهمگون، چند محصولی و امکان تحویل چندبخشی با وجود اهمیت بالایی که دارند تا پیش از این چندان مطالعه نشده است. روش: یک مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح محض، برای حل مسئله مسیریابی وسایل نقلیهای توسعه یافته است که شامل ویژگیهای تحویل چندبخشی، چند محصولی و ناوگان ناهمگون ثابت است. این مدل با انتخاب تعدادی از وسایل نقلیه از میان ناوگان حملونقل و تعیین محصولاتی که باید در هر یک از آنها بارگیری شود، مشخصکردن مسیر حرکت، ترتیب ملاقات مشتریان توسط هر وسیلۀ نقلیه و اینکه هر وسیلۀ نقلیه چه محصولاتی را به کدام مشتری تحویل میدهد، توانسته است هزینه کل حملونقل، یعنی مجموع هزینههای ثابت، هزینههای متغیر سفر و هزینههای توقف در محل مشتریان را به حداقل برساند. برای تعیین ترتیب ملاقات مشتریان، از یک روش ابتکاری در مدلسازی استفاده شده است. یافتهها: نتایج محاسباتی حاصل از حل تعدادی از مسائل تصادفی با استفاده از روش پیشنهادی نشان میدهد که این روش قادر است برای مسائلی در مقیاس کوچک (تا 15 مشتری) در زمان مناسبی به جواب بهینه دست یابد و برای مسائلی با مقیاس متوسط (با 20 تا 30 مشتری) در محدوده زمانی یک ساعت جواب قابل قبولی پیدا کند. همچنین با استفاده از مدل پیشنهادی برای مسائل در مقیاس بزرگتر (تا 50 مشتری) در محدودۀ زمانی یک ساعت، جوابهای شدنی بهدست آمد و این جوابها، به مرور زمان بهبود یافتند. از میان پارامترهای مسئله، تعداد مشتریان بیشترین تأثیر را روی زمان حل مسئله داشته است و پس از آن، بهترتیب تعداد انواع محصولات و تعداد وسایل نقلیه، زمان حل مسئله را تحت تأثیر قرار میدهد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه، مدل ارائه شده میتواند بهعنوان ابزاری مؤثر برای بهینهسازی هزینۀ حملونقل محصولات، در مسائل مسیریابی وسایل نقلیه با ویژگیهای همزمان تحویل چندبخشی، چند محصولی و ناوگان ناهمگون استفاده شود. این مدل قادر است بهصورت مناسب و بهینه، به حل مسائل مختلف در مقیاسهای کوچک و متوسط بپردازد که این امر میتواند به بهبود کارایی و کاهش هزینههای حملونقل در شرکتهای تولیدی کمک کند. انتظار میرود طراحی مدلهای فراابتکاری برپایۀ منطق مدل برنامهریزی ریاضی پیشنهادی، ضمن افزایش سرعت حل مسئله، بتواند به دستیابی به جواب نزدیک به بهینه و قابل قبول برای مسائل با مقیاس بزرگتر کمک کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامهریزی خطی عدد صحیح محض،تحویل چندبخشی،چندکالایی،مسئله مسیریابی وسایل نقلیه،ناوگان ناهمگون،
عنوان انگلیسی
An Integer Linear Programming Model for the Heterogeneous Fixed Fleet Vehicle Routing Problems with Multiple Products and Split Deliveries
چکیده انگلیسی مقاله
Objective
This study aims to propose a model to minimize the total transportation cost in Heterogeneous Fixed Fleet Vehicle Routing Problems with Multi-products and Split Deliveries. This type of vehicle routing problem is commonly encountered in manufacturing companies that produce various products (with different sizes or weights) and distribute them continuously to retail stores and other customers using a heterogeneous fleet of vehicles. In these problems, different types of vehicles with varying loading capacities are available in limited numbers, each with its own fixed and variable (travel) costs.Despite their high importance, vehicle routing problems that involve a heterogeneous fleet, multiple products, and split deliveries have not been extensively studied.
Methods
A pure integer linear programming model is developed to address the problem. The proposed model aims to minimize the total transportation cost, including fixed costs, variable (travel) costs, and stopping costs at destinations. The model selects several vehicles from the fleet and determines the products to be loaded in each one. It then establishes the route for each vehicle and specifies which products each vehicle delivers to which customer. An innovative modeling technique is employed to determine the sequence in which vehicles meet customers.
Results
The computational results from solving 32 instances of random problems using the proposed method demonstrate its effectiveness. For small-scale problems (up to 15 customers), the method can achieve optimal solutions within a reasonable time frame (ranging from 1 to 2000 seconds, depending on the problem size). For medium-scale problems (20 to 30 customers), it can find acceptable solutions within 3600 seconds. Additionally, for larger-scale problems (up to 50 customers), feasible solutions were obtained and improved over time within a one-hour limit (3600 seconds). Among the problem parameters, the number of customers has the greatest impact on the problem-solving time, followed by the number of product types and the number of vehicles.
Conclusion
The results of this study indicate that the proposed model is an effective approach for optimizing transportation costs in vehicle routing problems characterized by split deliveries, multiple products, and heterogeneous fleets. The model proves to be a robust and efficient solution for small to medium-scale problems, significantly enhancing operational efficiency and reducing transportation costs for manufacturing companies. It is anticipated that developing meta-heuristic models based on the proposed mathematical programming framework will not only accelerate problem-solving but also facilitate the attainment of near-optimal and satisfactory solutions for larger-scale issues.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
برنامهریزی خطی عدد صحیح محض,تحویل چندبخشی,چندکالایی,مسئله مسیریابی وسایل نقلیه,ناوگان ناهمگون
نویسندگان مقاله
ابوالفضل مومنی |
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
مجید اسماعیلیان |
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
داریوش محمدی زنجیرانی |
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://imj.ut.ac.ir/article_98998_4d3385058bf8af5e33066111546ff360.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات