این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۱۰۹-۱۳۱

عنوان فارسی بحث و نقد در باب کتاب آمار در علم‎سنجی و علم اطلاعات و دانش‎شناسی
چکیده فارسی مقاله در مقالۀ حاضر قصد بر آن است که کتاب آمار در علمسنجی و علم اطلاعات و دانششناسی تألیف پرویز نصیری و امیرحاج‎سلمانی که در سال 1396 توسط انتشارات سمت به جامعۀ علمی عرضه شده است با استفاده از روش نقد سنتی یا جدلی، به بحث و نقد گذاشته شود. نتایج بررسی کتاب حاکی از آن است که کتاب در برخی موارد شامل «بیان سادۀ مفاهیم آماری و کاربرد عملی آنها» نیست و خوانندۀ مستقل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا قادر به درک برخی مفاهیم، به‎خصوص در بخش توزیع‎های آماری، برآوردها و الگوی عاملی نیست و تنها مدرسان این درس می‎توانند آن را برای دانشجویان قابل فهم سازند. به‎علاوه فاقد جامعیت است و برای نمونه جای آزمون‎های ناپارامتریک، و برخی تحلیل‎های پیشرفتۀ آماری مثل آنکووا، مانکووا، تحلیل مسیر و غیره خالی است و در عین حال آموزش نرم‎افزاری تحلیل‎های آماری، آن طور که بایسته است آموزانده نشده است. با توجه به سایر ایرادها و توصیه‎های جزئی که در متن مقاله آمده است، می‎توان کتاب حاضر را کتابی با طرح مقدماتی خوب برای توسعه و بهبود در آینده در نظر گرفت و آن را به یک کتاب پایه و همه‎پذیر ارتقاء داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نقد سنتی، نقد جدلی، آمار در علم‎سنجی، آمار در علم اطلاعات، آزمون‎های آماری، تحلیل‎ آماری،

عنوان انگلیسی A Critical Review on the Book “Statistics in Scientometrics and Knowledge and Information Science”
چکیده انگلیسی مقاله In this article, I aimed to give a critical position about a book, namely "Statistics in Scientometrics and Knowledge and Information Science" that was published by SAMT Organization using the polemical criticism method. A critical study of the book showed that it has been unsuccessful in achieving its beginning claims about uncomplicated explanation and practical utilization and a typical reader of the book in humanities and behavioral science can't understand some of its basic statistical discussions and it is usable only for statistical instructors and they may able to re-explain its proofs about distributions, propositions, estimations and so on. It should be said that it is not a comprehensive book in statistics because non-parametric tests and some advanced tests such as ANCOVA, MANCOVA, and path analysis have been neglected. Its software instruction section is either a flawed section because of its excessive brief. However, the book’s basic plan is defensible and its authors can develop it by increasing the statistical tests and decreasing peripheral argumentation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله نقد سنتی, نقد جدلی, آمار در علم‎سنجی, آمار در علم اطلاعات, آزمون‎های آماری, تحلیل‎ آماری

نویسندگان مقاله مهدی شقاقی |
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش‎شناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‎شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_9641_2c849552092044bf18c30523ff4f4722.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات