این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۱۰۹-۱۳۱
عنوان فارسی
بحث و نقد در باب کتاب آمار در علمسنجی و علم اطلاعات و دانششناسی
چکیده فارسی مقاله
در مقالۀ حاضر قصد بر آن است که کتاب
آمار در علم
سنجی و علم اطلاعات و دانش
شناسی
تألیف پرویز نصیری و امیرحاجسلمانی که در سال 1396 توسط انتشارات سمت به جامعۀ علمی عرضه شده است با استفاده از روش نقد سنتی یا جدلی، به بحث و نقد گذاشته شود. نتایج بررسی کتاب حاکی از آن است که کتاب در برخی موارد شامل «بیان سادۀ مفاهیم آماری و کاربرد عملی آنها» نیست و خوانندۀ مستقل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا قادر به درک برخی مفاهیم، بهخصوص در بخش توزیعهای آماری، برآوردها و الگوی عاملی نیست و تنها مدرسان این درس میتوانند آن را برای دانشجویان قابل فهم سازند. بهعلاوه فاقد جامعیت است و برای نمونه جای آزمونهای ناپارامتریک، و برخی تحلیلهای پیشرفتۀ آماری مثل آنکووا، مانکووا، تحلیل مسیر و غیره خالی است و در عین حال آموزش نرمافزاری تحلیلهای آماری، آن طور که بایسته است آموزانده نشده است. با توجه به سایر ایرادها و توصیههای جزئی که در متن مقاله آمده است، میتوان کتاب حاضر را کتابی با طرح مقدماتی خوب برای توسعه و بهبود در آینده در نظر گرفت و آن را به یک کتاب پایه و همهپذیر ارتقاء داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نقد سنتی، نقد جدلی، آمار در علمسنجی، آمار در علم اطلاعات، آزمونهای آماری، تحلیل آماری،
عنوان انگلیسی
A Critical Review on the Book “Statistics in Scientometrics and Knowledge and Information Science”
چکیده انگلیسی مقاله
In this article, I aimed to give a critical position about a book, namely
"Statistics in Scientometrics and Knowledge and Information Science"
that was published by SAMT Organization using the polemical criticism method. A critical study of the book showed that it has been unsuccessful in achieving its beginning claims about uncomplicated explanation and practical utilization and a typical reader of the book in humanities and behavioral science can't understand some of its basic statistical discussions and it is usable only for statistical instructors and they may able to re-explain its proofs about distributions, propositions, estimations and so on. It should be said that it is not a comprehensive book in statistics because non-parametric tests and some advanced tests such as ANCOVA, MANCOVA, and path analysis have been neglected. Its software instruction section is either a flawed section because of its excessive brief. However, the book’s basic plan is defensible and its authors can develop it by increasing the statistical tests and decreasing peripheral argumentation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نقد سنتی, نقد جدلی, آمار در علمسنجی, آمار در علم اطلاعات, آزمونهای آماری, تحلیل آماری
نویسندگان مقاله
مهدی شقاقی |
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_9641_2c849552092044bf18c30523ff4f4722.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات