این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم و فنون شیلات، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۹۹-۱۱۰

عنوان فارسی اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر رفتار مصرف‌کنندگان ماهی (مطالعه موردی: شهر ساری)
چکیده فارسی مقاله با توجه به نقش مصرف ماهی در تأمین سلامت غذایی جامعه و ضرورت افزایش سرانۀ مصرف، عوامل مؤثر بر رفتار مصرف‌کنندگان ماهی در شهر ساری اولویت‌بندی شد. به همین منظور تحقیقی میدانی با استفاده از پرسشنامۀ، روی 266 خانوار مصرف‌کننده ماهی صورت گرفت. ضمن تحلیل آمارهای توصیفی از طریق نرم‌افزار Spss19، تحلیل استنباطی آماره‌های ناپارامتریک نیز انجام شد. عواملی با نمرۀ میانگین بیش از 3، به‌عنوان اصلی‌ترین عوامل شناسایی شدند و از طریق آزمون فریدمن با احتمال (001/0>) رتبه‌بندی عوامل مؤثر انجام و اولویت‌ها مشخص شدند. کیفیت و تازگی، بهداشت محل فروش، خواص و ارزش غذایی، اطمینان از فروشنده، قیمت، نوع گونه ماهی، مزه، دسترسی، اندازه، تیغ و راحتی مصرف به‌ترتیب مهم‌ترین عوامل مؤثر در رفتار مصرف‌کنندگان ساروی هستند. اکثریت مصرف‌کنندگان (6/93 درصد) تمایلی به مصرف ماهیان بسته‌بندی (غیر کنسروی) نداشتند و در مقابل رغبت زیادی به مصرف ماهیان تازه نشان دادند. برنامه‌ریزی برای افزایش آگاهی مردم درباره بالا بردن قدرت تشخیص آنها در شناسایی ماهی تازه، نظارت دقیق بر عرضه‌کنندگان ماهی، کاهش هزینه‌های تولید ماهیان پرورشی به‌منظور کاهش قیمت عرضه، راه‌اندازی بازارهای خرده‌فروشی استاندارد برای دسترسی آسان و افزایش آگاهی مردم درباره ارزش غذایی ماهی، راهکارهای برنامه‌ریزان و فعالان عرصۀ صنعت شیلات و سلامت اجتماعی برای افزایش مصرف ماهی خواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ماهی، بازاریابی، رفتار مصرف کننده، ساری،

عنوان انگلیسی Prioritizing the effective factors on the behavior of fish consumers (case study: Sari city)
چکیده انگلیسی مقاله Considering the importance of fish consumption in provision of nutritious food for community as well as increasing per capita consumption, factors affecting the fish consumption behavior in Sari were prioritized in the present study. For this purpose, a field research was performed using a questionnaire on 266 consumers household. Beside descriptive statistical analysis by Spss19 software, inferential analysis on nonparametric statistics was done. Factors which their average score was more than 3 were identified as the main factors and using the Friedman`s test with the possibility of (< 0.001) prioritizing of effective factors were determined. The results showed that quality and freshness, hygiene of Store, properties and nutritional value, trust in seller, price, species, taste, availability, the size of fish and consumption convenience were respectively among the main factors which affect consumer’s behavior in Sari. The majority of consumers (93.6 %) did not have the tendency to consume packed fish (non-canned) and instead have a great interest to use fresh fish. In conclusion, planning to increase people`s awareness in recognizing fresh fish, close monitoring of fish suppliers, decreasing of production costs and prices, easing the access by establishing standard retail markets as well as public awareness regarding the fish nutritional value can be considered as approaches for planners and activists in the field of fisheries for increasing per capita consumption and social health.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله fish, Marketing, Consumer behavior, Sari

نویسندگان مقاله سید مهرداد حسینی | seyed mehrdad
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

افشین عادلی |
عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان


نشانی اینترنتی http://jfst.modares.ac.ir/article_16436_728fb03f091a4aebb8f6fb3b41fc6179.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/983/article-983-328528.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات