این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله پزشکی ارومیه
، جلد ۲۷، شماره ۱۰، صفحات ۸۸۲-۸۹۲
عنوان فارسی
تأثیر آموزش تنظیم عاطفه بر عواطف مثبت و منفی زنان مبتلاء به اختلال ناشی ازمصرف متامفتامین
چکیده فارسی مقاله
پیشزمینه و هدف: اگرچه اختلالهای عاطفی و مصرف مواد همزمان با هم رخ میدهند، بااینحال اغلب نقش اختلالات عاطفی در اعتیاد نادیده گرفته شده است. افراد با سایکوپاتولوژی عاطفی میزان بالایی از همبودیی با اختلال مصرف مواد را نشان میدهند. یافتهها بیان کردهاند که سیستمهای عاطفه مثبت و منفی ممکن است بهصورت متفاوتی جنبههای مختلف مصرف مواد را میانجیگری کنند. پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم عاطفه بر عواطف مثبت و منفی زنان مبتلا به اختلال مصرف متامفتامین انجام شد. مواد و روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی پژوهش شامل کلیه زنان مبتلا به اختلال مصرف مواد، حاضر در مرکز اقامتی میانمدت باغ فرشته بوده که با توجه به معیارهای ورود و خروج تعداد 39 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و سپس بهطور تصادفی در دو گروه تقسیم شدند و درنهایت گمارش این افراد به گروه گواه و آزمایش بهصورت تصادفی صورت گرفت و مداخله روی گروه آزمایش اجرا شد. گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکرده و در فهرست انتظار قرار گرفت. دادههای پژوهش توسط مقیاس عاطفه مثبت و عاطفه منفی جمعآوریشده و جهت تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس با نرمافزار آماری SPSS22 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشانگر این است که آموزش تنظیم عاطفه بر روی عواطف منفی تأثیر معنیداری نداشت (p=0/61). ولی این آموزش موجب افزایش معنیدار عواطف مثبت زنان مبتلا به اختلال مصرف مواد شد (p=0/03). بحث و نتیجه گیری: نتایج نشانگر این است که بدتنظیمی عاطفه یکی از عوامل خطرزا برای مصرف مواد میباشد. با توجه به اینکه این افراد بیشتر در معرض عواطف منفی و کمتر در معرض عواطف مثبت میباشند، در چنین موقعیتهایی احتمالاً برای تنظیم این حالتهای عاطفی مواد را انتخاب میکنند. بنابراین آموزش تنظیم عاطفه میتواند شیوهی درست تنظیم عواطف را به آنها یاد داده و در کاهش مشکلات آنها مؤثر واقع شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش تنظیم عاطفه، عواطف، اختلال مصرف متامفتامین، زنان
عنوان انگلیسی
Effect of Affect Regulation Training on Positive and Negative Affects in Women with Methamphetamine Use Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aims: Although affective disorders and substance use disorders (SUDs) frequently co-occur, the role of affective dysregulation in addiction is often overlooked. Individuals with affective psychopathology have been shown to demonstrate high rates of comorbid SUDs. These findings have suggested that the PA and NA systems may differentially mediate different aspects of substance use. The present study is an attempt to determine the effect of affect regulation training on positive and negative effects of women with methamphetamine use disorder. Materials & Methods: The study is a semi-experimental one using a pretest-posttest scheme and a control group. The population was comprised of all women with substance use disorder in Baghe Fereshteh medium-term stays accommodations center; 39 of whom were selected as a sample based on inclusion and exclusion criteria. Then, they randomly were divided into two groups and randomly were assigned to experiment and control groups. The experiment group received intervention, but the control group didn't receive any intervention and were on the waiting list. The data were collected using the Positive and Negative Affect Schedule (PANAS). The data were analyzed through descriptive statistics and analysis of covariance using SPSS22. Results: The findings revealed that affect regulation training has no significant impact on negative affects (p=0.61). This training, however, results in a significant increase in women’s positive affects (p=0.03). Conclusion: The findings also demonstrated that affect deregulation is one of dangerous factors for drug abuse. Considering the facts that drug abusers are more exposed to negative emotions and less to positive ones, in such situations they are likely to take drugs to control these emotional states. Hence, affect regulation training makes drug abusers conscious of the appropriate ways of affect regulation and helps to reduce their problem. SOURCE: URMIA MED J 2016: 26(10): 892 ISSN: 1027-3727
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مریم غفاردوست | maryam gaffardoust
azarbaijan shahid madani university
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)
بهزاد شالچی | behzad shalchi
azarbaijan shahid madani university
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)
حسن بافنده قراملکی | hasan bafande garamaleki
azarbaijan shahid madani university
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)
نشانی اینترنتی
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2669-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/27/article-27-328550.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی(توصیفی- تحلیلی)
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات