این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله پزشکی ارومیه
، جلد ۲۷، شماره ۹، صفحات ۸۰۱-۸۱۰
عنوان فارسی
اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش استرس ادراکشده و اختلال خوردن در دانش آموزان مبتلابه علائم اختلال خوردن
چکیده فارسی مقاله
پیشزمینه و هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین میزان اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش استرس ادراکشده و اختلال خوردن در دانشآموزان مبتلابه علائم اختلال خوردن انجامگرفته است. مواد و روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع طرح آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم مبتلابه علائم اختلال خوردن شهر جوانرود در سال تحصیلی 95-1394 بود؛ بهمنظور اجرای پژوهش غربالگری انجام گرفت، ابتدا 370 شرکتکننده با دامنه سنی 15 تا 18 سال، پرسشنامه نگرش خوردن گارنر و همکاران (1979) را تکمیل نمودند که از میان آنها 30 نفر مبتلا به علائم اختلال خوردن با توجه به نمره کسبشده 20 یا بالاتر از پرسشنامه نگرش خوردن انتخاب گردید، سپس 30 نفر منتخب بهصورت تصادفی به دو گروه پانزدهتایی آزمایش و گواه تقسیم شدند و پرسشنامه استرس ادراکشده کوهن و همکاران (1983) را نیز تکمیل کردند. گروه آزمایش 8 جلسه نوددقیقهای (هفتهای یک جلسه) به مدت 2 ماه بهصورت گروهی تحت آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند. تحلیل دادهای خام با استفاده از spss19 و اجرای آزمونهای توصیفی و استنباطی ازجمله آنالیز کوواریانس صورت گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که علائم اختلال خوردن و استرس در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پسآزمون بهطور معنیداری کاهشیافته است (30.37=F، 001/0P<). بحث و نتیجهگیری: یافتههای پژوهش مؤید اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش استرس ادراکشده و اختلال خوردن است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شناخت درمانی ذهن آگاهی، استرس ادراکشده ، اختلال خوردن
عنوان انگلیسی
EFFECTIVENESS OF MINDFULNESS BASED COGNITIVE THERAPY ON REDUCTION OF PERCEIVED STRESS AND EATING DISORDER IN STUDENTS WITH EATING DISORDER SYMPTOMS
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aims: The present study aimed to examine the effectiveness of Mindfulness Based Cognitive Therapy on reduction in perceived stress and eating disorder in students with eating disorder symptoms. Material & Methods: Research design was a pretest- posttest experimental design with control group. Statistical population consisted of all female students with eating disorder symptoms in Javanroud high schools in academic year 2015-2016. Participants were screened to ensure that all had eating disorder symptoms and for this purpose 500 participants in the age group of 15 to 18 completed Garner's eating attitudes test(1979) among which 30 participants who scored 20 or higher in the test were selected with eating disorder symptoms. Then 30 selected participants were classified into two experimental and control groups consisted of 15members; these participants completed Cohen's Perceived Stress Scale (1983).The experimental group was trained for 8 ninety minutes sessions lasted two months (1 session per week) by mindfulness based cognitive group therapy. Descriptive and inferential tests including covariance analysis with SPSS were used to analyze data. Results: Variance analysis results showed that eating disorder symptoms and stress in experimental group compared to the control group were reduced in post-test. (P=0/001, F=30.37). Conclusion: Findings supports the effectiveness of Mindfulness Based Cognitive Therapy on reduction in perceived stress and eating disorder. SOURCE: URMIA MED J 2016: 27(9): 810 ISSN: 1027-3727
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سارا قادری جاوید | sara ghaderijavid
lorestan university, department of psychology, faculty member assistant professor
دانشگاه لرستان،دانشکده ی ادبیات،گروه روانشناسی،عضو هیئت علمی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
سیمین غلامرضایی | simin gholamrezaie
lorestan university, faculty of literature, department of psychology, faculty member assistant professor
دانشگاه لرستان،دانشکده ی ادبیات،گروه روانشناسی،عضو هیئت علمی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
فاطمه رضایی | fatemeh rezaie
lorestan university, faculty of literature, department of psychology
دانشگاه لرستان،دانشکده ی ادبیات،گروه روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
نشانی اینترنتی
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2563-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/27/article-27-328559.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی(توصیفی- تحلیلی)
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات