این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۳، شماره ۶، صفحات ۴۹۹-۵۱۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش مبتنی بر راهبردهای تئوری خودتنظیمی بر میزان فعالیت فیزیکی نوجوانان دختر: یک مطالعه نیمه‌تجربی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: با توجه به اهمیت سلامت نوجوانان و اثربخشی راهبردهای خودتنظیمی، این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر راهبردهای تئوری خودتنظیمی بر میزان فعالیت فیزیکی نوجوانان دختر انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه‌تجربی در سال 1401 بر روی 60 نفر از نوجوان دختر مراجعه ‌کننده به پایگاه‌های سلامت شهر فردوس انجام شد. نمونه­گیری به روش تصادفی ساده انجام و افراد واجد شرایط در دو گروه 30 نفره آزمون و کنترل قرار گرفتند. برنامه آموزشی بر اساس راهبردهای نظریه خودتنظیمی جهت گروه آزمون در 3 جلسه و برای گروه کنترل نیز بعد از اتمام مطالعه برگزار شد. ارزیابی شرکت‌ کنندگان در مرحله قبل و سه ماه بعد از مداخله آموزشی با تکمیل پرسش‌نامه کوتاه استاندارد فعالیت فیزیکی، خودتنظیمی ورزش و پرسش‌نامه محقق ساخته سنجش آگاهی که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت، در دو گروه انجام شد. تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون­های t مستقل و زوجی و آزمون مجذور کای انجام شد.
یافته­ها: قبل از مداخله آموزشی تفاوت معنی­داری بین گروه مداخله و کنترل از نظر متغیرهای دموگرافیک و راهبردهای خودتنظیمی مشاهده نشد (05/0<P)، اما بعد از مداخله آموزشی تفاوت معنی­داری بین راهبردهای هدف­گذاری، برنامه­ریزی مشاهده شد (001/0=P) و میانگین این متغیرها در گروه آزمون سه ماه بعد از مداخله آموزشی به ترتیب 09/3±36/15، 11/87±6/17 نسبت به قبل 84/4±95/14، 37/3±78/12 افزایش یافت.
نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر راهبردهای خودتنظیمی بر فعالیت بدنی نوجوانان در پژوهش حاضر، توجه بیشتر به انجام آموزش­ها بر اساس این راهبردها پیشنهاد می‌شود.
واژه‌های کلیدی: فعالیت فیزیکی، نوجوان، خودتنظیمی


ارجاع: محمدی م، پیمان ن، طهرانی ه، جعفری م. تأثیر آموزش مبتنی بر راهبردهای تئوری خودتنظیمی بر میزان فعالیت فیزیکی نوجوانان دختر: یک مطالعه نیمهتجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1403، دوره 23 شماره 6، صفحات: 510-499.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله فعالیت فیزیکی، نوجوان، خودتنظیمی

عنوان انگلیسی The Effect of Education Based on Self-Regulation Theory Strategies on the Physical Activity Level of Adolescent Girls: A Quasi-Experimental Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Considering the importance of adolescent health and the effectiveness of self-regulation strategies, this study was conducted with the aim of determining the effect of education based on self-regulation strategies on the promotion of physical activity in adolescent girls.
Materials and Methods: This quasi-experimental study was conducted in 2022 on 60 teenage girls referred to the health centers of Ferdous City, Iran. Sampling was performed using a simple random method, and qualified individuals were divided into two intervention (n=30) and control (n=30) groups. The training program based on self-regulation theory was held for the intervention group in 3 sessions. The participants were evaluated in two stages, before and three months after the educational intervention, by completing a standard short questionnaire on physical activity, self-regulation of exercise, and a researcher-made questionnaire for measuring awareness, whose validity and reliability were confirmed. Data analysis was performed using independent and paired t-tests and chi-square test.
Results: Before the educational intervention, there was no significant difference between the two groups in terms of demographic variables and self-regulation strategies (p>0.05); however, after the educational intervention, a significant difference was observed between the goal setting and planning strategies (p=0.001), and the mean of these variables increased in the intervention group three months after the educational intervention which was 15.36±3.09 and 17.87±6.11 compared to before, 14.95±4.84 and 12.78±3.37, respectively.
Conclusion: Considering the effect of self-regulation strategies on the physical activity of adolescents in this research, it is recommended to pay more attention to training based on these strategies.
Keywords: Physical activity, Adolescent, Self-regulation
Funding: This study was funded by Mashhad University of Medical Sciences.
Conflict of interest: None declared.
Ethical considerations: The Ethics Committee of Mashhad University of Medical Sciences approved the study (IR.MUMS.REC.1399.670).
Authors’ contributions:
- Conceptualization: Nooshin Peyman
- Methodology: Maryam Mohammadi
- Data collection: Hadi Tehrani
- Formal analysis: Mahbubeh Jafari
- Supervision: Nooshin Peyman
- Project administration: Nooshin Peyman
- Writing – original draft: Maryam Mohammadi
Citation: Mohammadi M, Peyman N, Tehrani H, Jafari M. The Effect of Education Based on Self-Regulation Theory Strategies on the Physical Activity Level of Adolescent Girls: A Quasi-Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2024; 23 (6): 499-510. [Farsi]
- Writing – review & editing: Maryam Mohammadi

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Physical activity, Adolescent, Self-regulation

نویسندگان مقاله مریم محمدی | Maryam Mohammadi
Department of Health Education and Health Promotion, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشگاه علوم پزشکی مشهد- دانشکده بهداشت

نوشین پیمان | Nooshin Peyman
Department of Health Education and Health Promotion, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشگاه علوم پزشکی مشهد- دانشکده بهداشت

محبوبه جعفری | Mahbube Jafari
Department of Health Education and Health Promotion, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشگاه علوم پزشکی مشهد- دانشکده بهداشت

سمانه صبوری | Samaneh Sabouri
Department of Biostatistics, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشگاه علوم پزشکی مشهد- دانشکده بهداشت


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6647-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات