این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
یافته، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۷۹-۸۶

عنوان فارسی اثربخشی رویکرد هیجان ـ مدار بر تنظیم شناختی هیجان دانشجویان دختر دچار شکست عاطفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: شکست عاطفی، حالت سرخوردگی و حقارت است که پس از طرد شدن توسط محبوب به فرد دست می ­دهد. لذا مطالعه حاضر باهدف بررسی اثربخشی رویکرد هیجان-­مدار بر تنظیم شناختی هیجان دانشجویان دختر دچار شکست عاطفی انجام شد. مواد و روش ­ها: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش ­آزمون، پس ­آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامه ­ی آماری شامل کلیه دانشجویان دختر مبتلا به شکست عاطفی دانشگاه­ های شهر اهواز در سال 94-93 بود. حجم نمونه 22 نفر بود که از این تعداد، 11 نفر از آزمودنی ­هایی که رضایت کامل داشتند در گروه آزمایش و 11 نفر دیگر در گروه گواه جایگزین شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه ضربه عشق، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان بود. همه آزمودنی ­ها به دو پرسشنامه پاسخ دادند سپس افراد گروه آزمایش، مداخله درمانی را طی 8 جلسه 60 دقیقه ­ای به‌صورت فردی و 2 بار در هفته دریافت نمودند. در پایان هر دو گروه مجدداً به پرسش­نامه تنظیم شناختی هیجان پاسخ دادند. پس از گذشت یک ماه از اجرای پس ­آزمون، آزمون پیگیری برای هر دو گروه اجرا گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها علاوه بر آمار توصیفی، از روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافته­ ها: یافته ­ها نشان داد رویکرد هیجان-­مدار در مرحله پس ­آزمون و پیگیری موجب استفاده بیشتر از راهبردهای مثبت شناختی تنظیم هیجان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شده ­است. بحث و نتیجه ­گیری: از آنجا که عشق و احساس ­های همراه با شکست عشقی از نوع هیجان است، لذا درمان هیجان-مدار می­تواند تأثیر معناداری بر تنظیم شناختی هیجان دانشجویان دختر دچار شکست عاطفی بگذارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رویکرد هیجان-مدار، تنظیم شناختی هیجان، شکست عاطفی

عنوان انگلیسی Effectiveness emotion focused therapy approach on cognitive emotion regulation on emotional breakdown girl students
چکیده انگلیسی مقاله Background : Love Trauma refers to a state of frustration and humiliation felt by the person who is rejected by his/her beloved. The present study was aimed at studying the effectiveness of Emotion-Focused Approach for cognitive emotion regulation of female university students who experienced Love Trauma. Materials and Methods: This study was a quasi-experimental research including a pre-test, a post-test, and a follow-up test with the control group. The statistical population included all female students of Ahvaz universities who had experienced Love Trauma in 2014-2015. The total number of participants was 22, out of which 11 participants (who showed willingness) were chosen for the experimental group. The remaining 11 participants were placed in the control group. The Love Trauma Inventory and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire were used as the instruments of the research. All participants answered both questionnaires. Then the members of experimental group received the treatment intervention during eight personal 60-minute sessions held twice a week. After that, both groups answered CERQ again. One month after the experiment, the follow-up test was conducted for both groups. The collected data was analyzed by descriptive statistics and Multivariable Analyze of Covariance (MANCOVA). Results: The findings indicated that the Emotion-Focused Approach in the post-test and follow-up test has provoked more positive strategies for cognitive emotion regulation in the experimental group in comparison with the control group Conclusion: Since love and other feelings associated with Love Trauma are classified under the category of emotions, the Emotionally-Focused Therapy can have a significant influence on the cognitive emotion regulation of female students suffering from Love Trauma.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زینب کرمی نژاد | zeynab karami nejad
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

منصور سودانی | mansour
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

مهناز مهرابی زاده هنرمند | mahnaz mehrabizadeh honarmand
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)


نشانی اینترنتی http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1693-58&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/40/article-40-329087.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات