این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۲۴۶-۲۵۶
عنوان فارسی
ارزشیابی تأثیر مدل اعتقاد بهداشتی بر آگاهی، باورها و خودکارآمدی زنان نیازمند مشاوره ژنتیک
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: با افزایش روز افزون بیماریهای ژنتیک، انجام مشاوره برای پیشگیری از این بیماریها ضرورت دو چندانی پیدا کرده است؛ لذا ارتقای آگاهی افراد درباره ضرورت مشاوره ژنتیک لازم است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر آگاهی، باورها و خودکارآمدی زنان نیازمند مشاوره ژنتیک انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه کارآزمایی میدانی شاهددار تصادفیشده،80 زن متأهل نیازمند مشاوره ژنتیک بهصورت مساوی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته شامل اطلاعات جمعیتشناختی و سازههای مدل اعتقاد بهداشتی بود که به روش مصاحبه تکمیل گردید. مداخله آموزشی طی 3 جلسه آموزشی 90 دقیقهای و به فاصله یک هفته از هم اجرا شد. در نهایت دادههای گردآوریشده وارد نرمافزار SPSS (ویرایش 16) شد و توسط آزمونهای آماری Chi-Square، آنالیز واریانس تکرار شونده، Independent t-test، Mann– Whitney و Friedman در سطح معنیداری 05/0P< تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: میانگین نمرات آگاهی، تهدید، منافع، موانع و خودکارآمدی درکشده در دو گروه قبل از آموزش تفاوت معنیداری نداشت؛ اما این تفاوت بلافاصله و سه ماه بعد از آموزش معنیدار شد (001/0>P). همچنین بین نمره آگاهی، تهدید، منافع، موانع و خودکارآمدی درکشده در سه مقطع زمانی قبل با بلافاصله، قبل با سه ماه بعد و بلافاصله با سه ماه بعد در گروه مورد تفاوت معنیداری مشاهده شد (001/0>P)؛ اما این تفاوت در گروه شاهد معنیدار نبود. نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان داد که مداخله آموزشی براساس مدل اعتقاد بهداشتی سبب افزایش آگاهی، باورها و خودکارآمدی زنان در خصوص نقش مشاوره ژنتیک در پیشگیری از بروز ناهنجاریهای مادرزادی شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، مدل اعتقاد بهداشتی، زنان، مشاوره ژنتیک
عنوان انگلیسی
Assessment of Health Belief Model (HBM) impact on knowledge, beliefs, and self-efficacy of women in need of genetic counseling
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Regarding the ever-increasing of genetic diseases, counseling for the prevention of these diseases has got overwhelming necessity. Thus, promoting individuals’ awareness of. genetic counseling is required. The current study aimed at determining the effect of an educational program based on Health Belief Model on knowledge, beliefs, and self-efficacy of urbanized women in need of genetic counseling. Materials and Methods: In this randomized field trial study, 80 married women in need of genetic counseling were divided into two equal case and control groups. Data collection means were a researcher-designed questionnaire consisting of demographic data and health belief model queries, which were completed by interview. Educational intervention was done during three 90 minute sessions with one week interval between each one. Finally, the obtained data was fed into SPSS (version 16) applying the statistical tests of Chi-square, repeated ANOVA, independent t-test, Mann-Whitney and Friedman for analysis; and P< 0.05 was taken as the significant level. Results: Mean knowledge, threats, benefits, barriers, and self-efficacy in the two groups had no significant difference before intervention (P>0.05), but the difference became significant immediately and three months after intervention (P< 0.001). There was a significant difference between the knowledge, threat, perceived benefits, barriers and self-efficacy in the two groups three week intervals before and immediately after intervention, before and after the three months, immediately and after three months in the experimental group (P< 0.001), but the difference was not significant in the control group. Conclusion: The results showed that educational interventions based on HBM increases women's knowledge, beliefs, and self-efficacy regarding the role of genetic counseling in the prevention of congenital malformations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Education, Health belief model, Women, Genetic counseling.
نویسندگان مقاله
میترا مودی | mitra moodi
social determinants of health research center, department of public health, faculty of health, birjand university of medical sciences, birjand, iran.
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
بی بی نرگس معاشری | bibi narjes moasheri
social determinants of health research center, department of public health, faculty of health, birjand university of medical sciences, birjand, iran.
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
نسرین امیرآبادی زاده | nasrin amirabadi zadeh
tel 05632381251 fax 05632381132
بیرجند- خیابان غفاری– دانشگاه علوم پزشکی بیرجند- دانشکده بهداشت– گروه بهداشت عمومی تلفن 05632381251 نمابر 05632381132
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1160-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/44/article-44-329150.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده
مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات