این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
، جلد ۲۷، شماره ۱، صفحات ۳۲-۳۹
عنوان فارسی
تأثیر آموزش هوش هیجانی بر ارتقای هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران پزشکی در سال ۹۴-۱۳۹۳
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: هوش به عنوان یکی از وجوه قابل توجه در سازش یافتگی افراد با محیط و از عوامل مهم تفاوت فردی به شمار میرود. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش راهکارهای مبتنی بر هوش هیجانی بر ارتقای هوش هیجانی دانشجویان پزشکی درتهران انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، دانشجویان پزشکی شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 94-1393 در واحد پزشکی تهران بودند که 40 نفر به روش تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی بار- آن بود. برای دانشجویان گروه آزمایش 8 جلسه آموزش برگزار شد. یافته ها: بین میانگین امتیازات کسب شده گروه آزمایش قبل و بعد از آموزش، اختلاف آماری معنیداری وجود داشت. آزمون آماری T مستقل نشان دهنده تغییر در عملکرد گروه آزمایش بعد از مداخله نسبت به گروه شاهد بود (05/0>p). نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر مهارت های درون فردی مقابله با فشار و خلق تاثیر دارد، گرچه این آموزش بر مهارت های بین فردی و سازگاری دانشجویان تاثیر نداشت. واژگان کلیدی: هوش هیجانی، آموزش هوش هیجانی، مهارتهای درون فردی، مهارتهای بینفردی، مقابله با فشار، خلق کلی، سازگاری.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The impact of emotional intelligence instruction on emotional intelligent improvement in students of Islamic Azad University, Tehran Medical Branch in 2014-2015
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Intelligence is one of the big standards in present arrangement with the society and important factors of difference between persons. This study aimed to investigate impact of emotional intelligent education on emotional intelligent improvement among medical students of Tehran Medical Branch. Materials and methods: This quasi- experimental study with pre-test and post – test design with was done on all medical students of Tehran Medical Branch in year 2014-2015. 40 students were selected by simple random sampling and assigned in two groups. Bar – on standard emotional intelligent questionnaire (2002) was used. The experimental group received eight training sessions. Results: There was significant relationship between reduced mean score of experimental group, before and after the training. T- test statistical test indicated changes in the performance of experimental group related to control group (P< 0.05). Conclusion: The results showed that emotional intelligence education had impact on personal skill, general mood and coping with stress; though this training did not have impact on interpersonal skills and adaptability among students. Keywords: Emotional intelligent education, Personal skills, Interpersonal skills, Coping with stress, General mode, Adaptability.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ندا قلی زاده تهرانی | neda gholizadeh tehrani
msc of educational curriculum, south tehran branch, islamic azad university, tehran, iran
کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب (Islamic azad university of tehran south)
محمد نوریان | mohammad nourian
department of education, faculty of psychology and education, south tehran branch, islamic azad university, tehran, iran
دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب (Islamic azad university of tehran south)
نیره شاه محمدی | nayereh shahmohammadi
faculty member of organization for educational research and planning oerd , tehran, iran
دکتری علوم تربیتی، عضو هیات علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش
سازمان اصلی تایید شده
: وزارت آموزش و پرورش
نشانی اینترنتی
http://iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-481&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/49/article-49-329217.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت آموزشی
نوع مقاله منتشر شده
تحلیلی/مقطعی/توصیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات