این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
، جلد ۲۶، شماره ۴، صفحات ۲۶۴-۲۷۰
عنوان فارسی
بررسی روایی و پایایی ارزشیابی بالینی۳۶۰ درجه در ارزیابی بالینی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: ارزشیابی 360 درجه به منظور ارزیابی بالینی دانشجویان پرستاری، علاوه بر بهره جستن از نظرات اساتید، مورد استفاده قرار می گیرد. این پژوهش با هدف بررسی روایی و پایایی ارزشیابی360 درجه در پرستاری انجام شد. روش بررسی: در مطالعه ای ازنوع پژوهش ارزشیابی، 75 دانشجوی پرستاری دوره کارورزی دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد شهرکرد به شیوه سرشماری انتخاب شدند. ابتدا پرسشنامهها با بهره جستن از مطالعه وسیع متون و نظر اهل فن تهیه شد. پرسشنامهها بین نمونه در دسترس از دانشجویان پرستاری، مسئولین بخشها، پرستاران و مربیان بالینی بخشهای داخلی جراحی و بیماران توزیع شدند. نتایج ارزشیابی ثبت و در محیط مناسب بازخورد عینی داده شد. روایی ملاکی (همبستگی میانگین نمرات دروس بالینی و نظری پرستاری به تفکیک با نمره ارزشیابی 360 درجه)، روایی سازه (بررسی ساختار درونی) و پایایی (تعیین همسانی درونی، پایایی بین مشاهده گران) بررسی شد. یافته ها: همبستگی نمرات ارزشیابی360 درجه با میانگین دروس نظری و بالینی 32/0 (005/0=P) و 448/0 (001/0=p) بود. همبستگی بین خرده آزمونها معنیدار بود و همبستگی نمره کل با آنها معنیدار و قویتر از ارتباط هر خرده با کل بود که بیانگر ساختار نظری مطلوب آزمون بود. پایایی آزمون توسط ضریب آلفای کرانباخ 78/0 محاسبه شد. پایایی بین ارزیابان با تحلیل واریانس محاسبه شد و سطح معنیداری 5/0 به دست آمد. نتیجهگیری: براساس نتایج این پژوهش، ارزشیابی 360 درجه برای سنجش توانمندیهای محوری در پرستاری دارای روایی و پایایی مطلوب است. واژگان کلیدی: ارزشیابی بالینی 360 درجه، روایی، پایایی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزشیابی بالینی 360 درجه، روایی، پایایی.
عنوان انگلیسی
Validity and reliability of 360-degree evaluation in the assessment of clinical nursing students
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Other than professor ideas, 360-degree clinical evaluation is used to assess practice of nursing students. This research examines reliability and validity of 360-degree evaluation in nursing students. Materials and methods: in an evaluation study, 75 students of training in nursing department of Islamic Azad University were selected by census method. Questionnaires were distributed between sample available to nursing students, authorities of wards, clinical nurses and teachers in surgery wards and patients. The results of evaluation were recorded and received objective feedback in suitable environment. Criterion-related validity (correlation of mean mark in clinical courses and theoretical course by evaluation mark of 360-degree), construct validity (evaluation of internal structures) and reliability (determining internal consistency, reliability of observers) were examined. Results: correlation of 360-degree evaluation with mean of theoretical and clinical mean score was 0.32 (p=0.005) and 0.448 (p=0.001). Correlation between micro tests was significant and correlation of total mark was significant and was stronger than relationship of each part to whole that shows desirable theoretical structure. Reliability of test was calculated by Cronbach's alpha of 0.78. Reliability between evaluators was calculated by variance and Significance level was 0.5. Conclusion: According to our results, 360-degree evaluation has desirable validity and reliability to assess central abilities in nurses. Keywords: 360- degree clinical evaluation‚ Validity‚ Reliability.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
360- degree clinical evaluation‚ Validity‚ Reliability.
نویسندگان مقاله
محمد صاحب الزمانی | mohammad sahebalzamani
phd of educational management, tehran medical sciences branch, islamic azad university, , tehran, iran
دکتری مدیریت آموزشی، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
حجت اله فراهانی | hojjatollah farahani
phd of psychometrics, department of psychology, tehran medical sciences branch, islamic azad university, , tehran, iran
دکتری روانسنجی، واحد علوم پزشکی تهران ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
الهام مهربانی | elham mehrabani
msc in nursing education, department of nursing and midwifery, islamic azad university, shahr-e-kord branch, shahr-e-kord, iran
کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد (Islamic azad university of shahrekord)
محمدیار شهبازی | mohammadyar shahbazi
msc in educational management, education and training organization of chaharmahal and bakhtiari province, shahr-e-kord, iran
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، سازمان آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری
نشانی اینترنتی
http://iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-474&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/49/article-49-329225.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت آموزشی
نوع مقاله منتشر شده
تحلیلی/مقطعی/توصیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات