این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۲۳، شماره ۴، صفحات ۴۹-۵۳

عنوان فارسی اثر بخشی مثبت اندیشی در کاهش مشاجرات زناشویی دانشجویان متاهل
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: گسترش علم آموزی و تغییر سبک زندگی زناشویی، با وجود مزایای فراوان آن گاه با منفی اندیشی زوجین، موج فزاینده‌ای از سوء‌ظن و نگرانی را در بین آن‌ها به جای گذاشته‌است. در چنین شرایطی ، آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی برای همسران به منظور تقویت رابطه‌ها و اعتماد سازی در بین آن‌ها می‌تواند موثر ‌باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش مثبت اندیشی در بین دانشجویان متاهل به منظور کاهش مشاجرات زناشویی می‌باشد. روش بررسی: پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی می‌باشد که به روش نمونه‌گیری هدف‌دار از میان کلیه دانشجویان متاهل دانشگاه آزاد واحد شهرکرد در نیم سال اول سال تحصیلی 91-90 تعداد 96 نمونه انتخاب گردید. ابتدا پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ و پرسشنامه آکسفورد در بین آن‌ها توزیع گردید. سپس جهت بررسی فرضیه‌های پژوهش 50 نفر از افرادی را که در آزمون‌های ذکر شده بر اساس نقطه برش آزمون نمره کمی کسب کرده انتخاب و پس از توزیع آزمون پی‌اف‌کیو در بین آن‌ها بر اساس نتایج به دست آمده 40 نفر انتخاب، و در دو گروه 20 نفری آزمایش و گواه جایگزین شده و به گروه آزمایش به مدت شش جلسه یک ساعته مهارت‌های مثبت اندیشی آموزش داده‌شد. دو هفته پس از پایان جلسه‌های آموزش، به عنوان پس آزمون، آزمون انریچ روی هر دو گروه اجرا گردید. یافته‌ها: بررسی نگرش مثبت، در هر گروه از دانشجویان‌ مورد بررسی تفاوت‌های بارز و معنی‌داری با هم داشتند. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی در گروه‌های مختلف زناشویی تاثیر متفاوت و معنی‌‌داری دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مثبت اندیشی، مشاجرات زناشویی، دانشجویان

عنوان انگلیسی Positive thinking effect in reducing marital disputes in married students
چکیده انگلیسی مقاله Background: The changes of marital life style and promotion of literacy, despite of many advantages does it have, has caused suspicion between them. In such circumstances, teaching how to think positive to strength their relations and trusting is effective. The aim of this study was to examine the role of positive thinking in married students to reduce the marital conflictions. Materials and Methods: This semi-experimental study was done on 96 randomly selected married students of Azad University of Shahrekord in 2012. First, Enrich and Oxford questionnaires were distributed among them. The 50 students that have gotten low grades in mentioned tests have been selected, and PFQ test has been done based on the results. 40 students were selected and divided into two groups as 20 in control group and 10 in experimental group they have been taught positive thinking in 6 One-hour sessions. Two weeks after the end of teaching course, Enrich post test was performed on both groups. Results: Significant differences have been found between two groups. Conclusion: The results showed that the teaching of positive thinking among different groups has significant and different effects.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اصغر اشرفی حافظ | asghar ashrafi hafez
general practitioner, researcher, proteomics research center, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
پزشک عمومی، پژوهشگر، مرکز تحقیقات پروتئومیکس، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

پریسا آسمند | parisa asmand
msc of clinical psychology, clinical psychology, ilam university of medical sciences, ilam, iran
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)

سید رحمت الله موسوی مقدم | sayed rahmatollah mousavi moghadam
ilam university of medical sciences, ilam, iran
دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)

کوروش سایه میری | koroush sayemiri
ilam university of medical sciences, ilam, iran
دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-359&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/49/article-49-329237.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده نیمه تجربی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات