این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ابن سینا، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۱۳-۲۱

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سازگاری اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی
چکیده فارسی مقاله زمینه و اهداف: اضطراب اجتماعی با توجه به ماهیتش می‌تواند سازگاری اجتماعی نوجوانان را مختل نماید. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری (CBT) و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر سازگاری اجتماعی نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی است.
روش بررسی: طرح پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل در انتظار درمان بود. جامعه آماری این پژوهش دانش‌آموزان پسر دارای اضطراب اجتماعی مقطع تحصیلی متوسطه دوم مدارس ناحیه یک شهر بابل بودند که در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ مشغول به تحصیل بودند. از جامعه مذکور با استفاده روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد ۴۵ نفر که با ملاک‌های ورودی پژوهش همخوانی داشتند انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده در ۳ گروه (۱۵ نفر CBT، ۱۵ نفر ACT و ۱۵ نفر کنترل) قرار گرفتند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه سازگاری اجتماعی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته‌ها: CBT و ACT موجب افزایش معنادار سازگاری اجتماعی نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی شد (۰.۰۰۱>p) و میزان اثربخشی این دو درمان بر سازگاری اجتماعی به هم متفاوت نیست.
نتیجه‌گیری: می‌‌توان هر دو روش درمانی CBT و ACT را جهت بهبود سازگاری اجتماعی نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی توصیه نمود.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان شناختی-رفتاری، درمان پذیرش و تعهد، سازگاری اجتماعی، نوجوانان، اختلال اضطراب اجتماعی

عنوان انگلیسی Comparision the effectiveness of cognitive behavioral therapy and acceptance and commitment therapy on social adjustment of adolescents with social anxiety disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background and aims: Due to its nature, social anxiety can disturb the social adjustment of adolescents. The purpose of this study was to compare the effectiveness of cognitive behavioral therapy (CBT) and acceptance and commitment therapy (ACT) on the social adjustment of adolescents with social anxiety disorder. 
Methods: This research employed a quasi-experimental design with a pre-/post- test format alongside a control group. The statistical population consisted of male students diagnosed with social anxiety disorder in the second year of high school within the first district of Babol city during the 1401-1402 academic year. A total of 45 participants were selected from this population using purposeful sampling, ensuring they met the study's inclusion criteria. These participants were randomly assigned to three groups: 15 in the CBT group, 15 in the ACT group, and 15 in the control group. Data were collected using social adjustment questionnaire, and the analysis of covariance (ANCOVA) was utilized for data analysis.
Results: The findings indicated that both CBT and ACT significantly improved social adjustment in adolescents with social anxiety disorder (p<0.001), with no significant difference in effectiveness between the two treatments.
Conclusion: CBT and ACT, both can be recommended for enhancing social adjustment among adolescents with social anxiety disorder.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive Behavioral Therapy, Acceptance and Commitment Therapy, Social Adjustment, Adolescents, Social Anxiety Disorder

نویسندگان مقاله فاطمه شریعتی | Fatemeh Shariati
Department of psychology, Behshahr Branch, Islamic Azad University, Behshahr, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهشهر، بهشهر، ایران

مجید پورفرج | Majid Pourfaraj
Department of psychology, Behshahr Branch, Islamic Azad University, Behshahr, Iran
گروه روانشناسی، واحد بهشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بهشهر، ایران


نشانی اینترنتی http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-7030-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی نظامی
نوع مقاله منتشر شده تحقیقی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات